zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tell Sell voor pakken

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   02-04-2008,   12:55 uur
 

‘Alles is verkoop,’ beweert een vriend van mij die zeer succesvol is als ondernemer. En tegelijkertijd weten we allebei dat het ook om de kwaliteit van je aanbod gaat. Je vergeet nooit de miskoop die je deed omdat je je in liet pakken door een reclame of verkoper. Gebakken lucht in een prachtige verpakking en met de belofte op een rijk, gezond en gelukkig leven. Meestal herken ik het, maar ik ben toch weer in de val gelopen.

Tell Sell is een kampioen in presentatie. Toevallig zag ik ze weer met al die producten die zo handig zijn, waar je eigenlijk niet zonder kunt, tegen verrassend lage prijzen en die je zo makkelijk kunt bestellen. Ik geniet van deze spotjes, zonder dat ik de neiging krijg iets te kopen, want ik weet dat het vooral rommel is.


 
Dief
Op zondagochtend kijk ik met evenveel plezier naar ‘Tell Sell voor pakken’. Op gewichtige toon presenteren mannen in pakken op een representatieve locatie hun producten en diensten. Met een beetje fantasie lijken de aanbevelingen niet veel anders dan bij Tell Sell voor de gewone man: ‘Dit mag je niet missen en je bent een dief van je eigen portemonnee als je deze kans laat lopen’. Het gaat meestal om investeringen, beleggingen of andere financiële diensten, waarvan een aantal later door de AFM op de vingers wordt getikt.
 
Con-fusion
Een lang weekend bracht ik door op Vlieland: uitwaaien, lezen en nieuwe energie opdoen. Het was heerlijk, maar het was anders als anders. Een aantal oude vertrouwde hotels en restaurants hebben hun interieur compleet veranderd. Achteraf leek het alsof een container met designmeubilair was aangespoeld, waar de hele horeca uit had geput. De advertenties in het recreatiekrantje de Vlieronde beloofden vernieuwde keukens, met een aanbod dat niet onder doet voor de grote stad. Ons hart maakte een sprongetje, want we houden wel van lekker eten. Maar de teleurstelling was groot. Men had alleen geïnvesteerd in de buitenkant. In de keuken en de bediening liepen nog dezelfde mensen en de beloofde fusion cooking betekende niet anders dan dat de tonijn geserveerd werd met sesamzaadjes en veel sesamolie. We waren er met open ogen ingelopen.
 
Houdbaarheid
Het gaat me er niet om alles bij het oude te laten, maar deze verandering klopt niet. De buitenkant en de binnenkant van een bedrijf kan je niet loskoppelen. Bedrijven kunnen pas succesvol zijn als er sprake is van alignment, als de producten, de mensen en het uiterlijk met elkaar in overeenstemming zijn. We maken regelmatig mee dat nieuwe managers een bedrijf compleet naar eigen inzicht inrichten. Ze richten zich vooral op de buitenkant zonder zich echt te verdiepen in de aard en de oorspronkelijkheid van de organisatie. Deze managers zien we na maximaal 2 jaar weer vertrekken, en dan hebben ze een hoop ellende veroorzaakt. Het bedrijf laten ze zelden beter achter dan ze het aantroffen.
 
Soms kijk je makkelijk door de buitenkant heen, maar soms laat je je ook echt bij de neus nemen. Wanneer liep u voor het laatst in de val van de opgepoetste ‘buitenkant’? 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10