zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat zijn mensen?

Door: Ad de Beer,   31-03-2008,   07:44 uur
 

Het lijkt wel een vraag uit het Handboek Soldaat. 
"Wat zijn kazernes?"
 "Kazernes zijn radiografisch verbonden."
Op de vraag wat mensen zijn is een groot aantal van dit soort antwoorden te geven:


· Mensen zijn onvoorspelbaar


· Mensen zijn onvoorstelbaar
· Mensen zijn de minst gewaardeerde productiefactor in bedrijven (ja, jammer van dat sociaal jaarveslag dat U net weer aan het schrijven bent)
· Mensen zijn niet al te makkelijk te managen
·  …………

"Ik wens je veel personeel toe" de dooddoener van iedere personeelboer aan een collega die hij niet zo moet, laat het al zien: mensen worden maar al te vaak gezien als een probleem in organisaties. 
Jammer, want, hoewel het niet makkelijk is, kunnen mensen, medewerkers (leuker woord dan personeel) een geweldig rendement op het geld dat in hen wordt geïnvesteerd opleveren. Om mensen te kunnen begrijpen en daardoor ze te kunnen aansturen moet U drie kenmerken van mensen weten.

1. Mensen zoeken een betekenis.
Dat wil zeggen dat mensen willen weten waarom ze iets doen, wat het resultaat zal zijn, wat ze er zelf wijzer van worden en zo voorts. Als medewerkers wordt verteld waarom bepaalde dingen worden verricht, wat het resultaat van hun inspanning zal zijn, dan zullen ze al snel geneigd zijn harder te werken, alleen al omdat hun werk betekenis krijgt. Let wel, 80 procent van communicatie bestaat uit luisteren, slechts 20 procent is een kwestie van praten.

2. Mensen reageren in de tijd.
Het probleem hier is dat we niet weten in welke tijd. Het kan zijn de verleden tijd ("Dat hebben we vroeger ook al eens meegemaakt en toen…….."). De tegenwoordige tijd ("leuk dat hij daar nu mee komt…….") of de toekomstige tijd ("We zullen eens zien wat het wordt…….").
Door te anticiperen op dit kenmerk (Ja, ik weet dat we dit al eens hebben geprobeerd……., we hebben berekend dat hierdoor……….) kan de implementatie van nieuwe instrumenten, een nieuwe techniek, een reorganisatie, eenvoudiger worden. Door deze kennis te gebruiken tijden evaluatiegesprekken, functioneringsgesprekken, beoordelingen, kan de medewerker worden geactiveerd, gemotiveerd.

3. Mensen hebben een ziel.
Het is een tijdje een taboe geweest om spiritualiteit te betrekken bij management. Als manager moesten we rationeel zijn en daar passen geen softe instrumenten bij. Maar het is niet anders, want, omdat mensen een ziel hebben, kunnen ze ook bezield raken. Weet wat een mens, een medewerker bezield, en het instrument om hem tot grote daden aan te zetten ligt in hapklare brokken voor u klaar.

Conclusie
Om mensen te kunnen aansturen is kennis van de mens achter de medewerker belangrijk. In dit artikel zijn een paar eigenschappen van mensen beschreven. Eigenschappen die duidelijk maken wat mensen zijn, maar die ook duidelijk maken dat mensen zeer complex en onvoorspelbaar zijn. Waar een mens d e ene dag, het ene uur, de ene minuut, de enkele seconde zó reageert, kan hij één seconde later anders reageren. Naast zijn geest, zijn brein, zijn lichaam, de biologische processen in zijn lichaam heeft ook zijn ziel een dominantie invloed op zijn reacties.
Een goede leidinggever heeft daar zicht op, heeft antennes die voelen wat de state of mind and soul van mensen is en speelt daarop in.

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
christel justina smits  |   | 
9-04-2008
 | 
22:18 uur
Ik observeer van natuur menselijk gedrag omdat het mij aantrekt.Hoe ze omgaan met stress op de werkvloer. Wie snel gedemotiveerd geraakt en hoe hij of zij daarop reageert.Het belangrijkste is de vier seizoenen van het jaar zo verschillend en toch hebben ze hun vast karakter.Mensen zijn raar wezens en ook heel boeiend.Hoe een ziel tot zijn uiting komt waneer ze een tegenslag moeten verwerken en dan nog zo gedreven zijn om te komen werken.
Ik vind persoonlijk als je de juiste elementen van gevoelens gebruikt en een spirituele begleiding met steun achter de juiste beslissingen volgens de juiste intuitie te volgen dat men dan ook positieve feedback krijgt.Ik ben al twee jaar bezig om mensen te motiveren om hogerop te klimmen en dat lukt me vrijwel goed.Ik dank u voor dit heel boeiend en leerzaam publicatie.
Ron Ladage  |   | 
10-04-2008
 | 
12:07 uur
Eigenlijk had ik veel meer reacties op dit artikelen verwacht, maar misschien komt het nog.
Of juist niet, want mensen zijn vaak verwaarloost de laatste jaren.
Ze kosten geld, ze zijn lastig, ze hebben een hekel aan veranderen en ga zo maar door.
Ad Beer heeft al vaak in zijn reacties op andere artikelen aangegeven, dat mensen ook uniek zijn, niet achterlijk zijn en best mee willen denken, soms deed hij dat wat zwart wit, maar wel heel duidelijk met een doel.
Zelf benader ik mijn werk met 4 woorden, passie, emotie, gevoel en geloof, dit doe ik ook met mensen, want iedereen heeft iets specifiek.
Zelfs die zogenaamde simpele werknemer, die elke dag met tevredenheid zijn werk doet aan de lopende band.
Je zal verbaasd staan wanneer je eens met hem praat wat hij met de bespaarde energie in zijn vrije tijd doet.
Ja personeel kost geld, soms een groot deel van het budget, dus waarom niet ook zorg dragen om aan je personeel ook te verdienen.
Hoe?
Daar kan ik wel een dag over praten, maar uiteindelijk start het met hoe de manager, leidinggevende of eigenaar van het bedrijf naar zijn werknemers wil kijken.
Behandel ze als een volwaardig mens en draag zorg dat de persoon zich kan ontwikkelen, geef hem verantwoording en een stuk zelfstandigheid, coach hem/haar.
Ook de werknemer heeft zijn eigen verantwoording over zijn eigen loopbaan perspectief en dat moet ook ontwikkeld worden.
Het start al met een goede scholing als kind, daar ontbreekt het helaas op dit moment het nodige aan en een goede opvang o.a. in de stage periode van de persoon, want dat zijn de eerste contacten met het bedrijf/werk.
En de eerste indruk bepaalt toch hoe er over werken wordt gedacht.
Dus managers P&O waar blijft jullie reactie en aanbevelingen op dit artikel?
Of weten jullie niet meer wat jullie werk inhoed?????
christel justina smits  |   | 
16-04-2008
 | 
20:04 uur
ik vind het spijtig dat hier geen reactie op komt voor een plubicatie als dit.Jonge generatie van managers houden geen rekening meer met emoties rondom hen.Presteren en macht,
intimidatie en onrust kweken plus roddels zodat ze hun maar beter voelen alleen maar om aan de top te geraken.Zo onvoorspelbaar en zo onverwachts toeslaan.
Ad de Beer  |   | 
17-04-2008
 | 
09:57 uur
ja, ruim 1300 mensen hebben dit blog inmiddels gelezen, maar slechts een paar reacties.
Nu denk ik dat het allemaal wel meevalt met de kwaliteit van het management, ook de jongere managers.
Ik zal in ieder geval doorgaan met dit soort publicaties en voor de echte liefhebbers, ik geef ook presentaties voor business clubs, congressen en zo voorts.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10