zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vertrouwt u uw intuďtie?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   11-12-2007,   23:39 uur
 

Hoe vaak beslist u als manager op basis van uw intuïtie? Veel artikelen en theorieën dagen u uit om meer te managen met gevoel en meer te vertrouwen op uw intuïtie. Maar wat is uw intuïtie waard? En dan is het nog de vraag of we beter kunnen vertrouwen op die van u of die van mij.

Ik geef u twee stellingen en vraag u of ze juist of onjuist zijn:



1. In een managementteam van 7 personen zijn meer dan 2 personen het oneens met de strategie van het bedrijf.

2. Directie- of managementteams die alleen bestaan uit mannen boeken met hun bedrijf 10 procent meer winst dan teams die bestaan uit mannen en vrouwen.
 
Bij stelling 1: onderzoek wijst uit dat 38 procent van de leden van managementtteams in Europa het oneens zijn met de strategie van het eigen bedrijf.
Bij stelling 2: bedrijven met ook vrouwen in de top zijn veel rendabeler, de aandelen zijn bijv. gemiddeld 34 procent meer waard dan de aandelen van bedrijven met alleen mannen in de top (meer vragen en toelichting op in Test uw kennis over teams).
 
Persoonlijke ervaringen en de cijfers
Statistieken verrassen vaak. Onlangs zag ik een televisiedocumentaire over jongeren en sex. Weet u op welke leeftijd Nederlandse jongeren gemiddeld voor de eerste keer geslachtgemeenschap hebben? In 2005 was dat volgens de Rutger Stichting 16,6 jaar. Ik heb in de krant veel gelezen over breezer- en MSN-sex en dacht eerder aan 14 of 15 jaar. Mijn databank is op dit onderwerp gevuld met verhaaltjes uit de kranten en dat levert een onjuist beeld op van de werkelijkheid.
Mensen hebben een zeer sterke neiging om vooral verhalen te geloven. Ondanks de groei en de kennis van wetenschap, geven we een paar indringende individuele verhalen veel meer betekenis dan ze verdienen. Soms weigeren we zelfs de statistieken, gebaseerd op jarenlang uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, te geloven. Koude onpersoonlijke cijfers verliezen het dan van persoonlijke ervaringen.
 
Wat is de input van ‘een goede vent’?
Intuïtie is niet statisch. Intuïtie moet je ontwikkelen. Een manager die zich voedt met veel hoogwaardige input, heeft een veel waardevoller intuïtie dan iemand die alleen verhalen in De Telegraaf of alleen in De Volkskrant leest. De beslissing om een groot ICT-project te starten kan eigenlijk niet zonder de trackrecord van de ontwikkelaar van het systeem te kennen. Waar is het ze al gelukt? Hoever zijn ze uit het budget en de tijd gelopen bij de laatste vergelijkbare grote projecten? De aanbeveling van een collega-directeur ‘dit is een kundige en goede vent’ is wel input, maar hoe hoogwaardig?
 
Voordat u zich laat verleiden om uw gevoel en intuïtie te laten spreken pleit ik ervoor dat u eerst gegevens verzamelt, de statistieken raadpleegt en nadenkt. Zet eerst het bewustzijn in voordat u vertrouwt op uw onderbewuste.

PS
Wist u overigens dat uw successen statistisch gezien in hoge mate bepaald worden door de factor geluk? Een volgende keer meer over de factor geluk.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
  ‘Alternatieve waarheden’ over offertes
  Verstrikt in een web van regeltjes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10