zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zielig geklungel op Internet

Door: Guido Thys Thys,   16-07-2007,   11:10 uur
 

Dan ben je enthousiast over de nieuwe iLiad, de elektronische boekenlezer van iRex in Eindhoven. Dan gaat het helemaal goed wanneer je ook nog online blijkt te kunnen bestellen. Behalve dat het weer een van die websites is die door een of ander wereldvreemd knulletje in elkaar gezet is en dus alles heeft om klanten finaal weg te pesten.


De uitdaging: vind binnen 15 minuten op de verschillende websites waartussen je heen en weer wordt geslingerd, de inhoud van de doos die je koopt: zit er een charger in? Welke software? Wanneer u er in slaagt, kunt u mij het resultaat melden op guido@nextnext.nl: u krijgt een PDF van een boeksamenvatting cadeau die u op de iLiad kunt lezen. Koop een kat in een zak dus.


Betaling: alleen via creditkaart of PayPal. Voor een zakelijk publiek? Nog nooit gehoord van iDeal? Of is dit te vooruitstrevende technologie?
Dan de checkout: vul uw BTW-nummer in. Sorry, BTW-nummer kan niet gecheckt worden, laat leeg. En wanneer je dat doet, houdt het op. Dag bestelling, dag klant!

En voor het geval de klant toch nog volhardt: in de webshop kun je ook reparatievouchers kopen. Straalt heel wat vertrouwen uit in de eigen producten....!

En als ze dan nog de enigen waren die dit soort hoogstandjes presteren....Het is godgeklaagd dat bedrijven zich online zo durven te gedragen. Kunt u zich al voorstellen dat u op deze manier in een winkel behandeld wordt? (om eerlijk te zijn: ik ken wel een stel winkels die aardig in de buurt komen)

Maar ja, zoals het in de eerste cartoon al luidde die ooit over het Internet verschenen is (in The Newyorker in 1993): on the Internet noboy knows you are a dog.

Nu snel naar de VS, waar de Sony Reader gewoon in de winkel te koop is. Is nog een stuk goedkoper ook.

 
 Doorsturen    7 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jan Maasland  |   | 
17-07-2007
 | 
02:07 uur
Leuke weblog, ook herkenbaar. Maar over welke website gaat het? Of zit je gewoon je frustratie van je af te schrijven op Managersonline.nl?
Guido Thys  |   | 
17-07-2007
 | 
07:00 uur
Beste Jan,

Een deel van de opgave is om op basis van de beschikbare informatie de website te vinden waarom het gaat. Je zou vermoeden: www.irex.nl of www.irex.com. Jammer, maar ook daar slaat het klantenwegjaagprincipe toe.
www.iliad.com of www.ilad.nl? Evenmin, want dan kom je ergens anders terecht.
Begin je te begrijpen wat ik bedoel?
Via (Klik hier) kom je echter waar je heen wilt.

Domme naam, iLiad, trouwens. Verwijst naar de Ilias (Ilead in het Engels) van Homeros. Terwijl onderzoek aangetoond heeft dat minder dan 5 procent van de beneden dertigers iets afweet van Latijnse of Griekse literatuur.
En, naar analogie met iPod en iPhone gaan alle Engelstaligen proberen de "i" op z'n Engels uit te spreken. Tongbreuk.

Naar aanleiding van mijn avontuur heb ik hen via de pagina gemaild om te zeggen dat ze mij gisteren konden bellen als de bestelling toch nog zouden bellen. Wat dacht je?

Klein geheimpje: ik heb iemand van mijn kantoor met meer geduld nog eens laten proberen met de instructie om het BTW-nummer vanaf het begin niet in te vullen. Dan werkt het wel.
Vanochtend een Order Update per e-mail ontvangen: "order partially shipped" zonder verdere uitleg. Non-informatie dus.
Wordt ongetwijfeld vervolgd....
Ton  |   | 
18-07-2007
 | 
15:12 uur
euh? Dit?

What's in the Box?
The box of the iLiad contains everything you need to get started! Included in the box are:


the iLiad
stylus
travel hub
USB cable
power adapter
quick start card

https://www.irexshop.com/product_info.php?cPath=22_27&products_id=28&osCsid=8ad5efd72eb515a53cc11ba458106cc8

(tijd ongeveer 2 minuten)

Wat heb ik gewonnen?
bert  |   | 
19-07-2007
 | 
21:06 uur
Beste Auteur. Neem de zaken (en jezelf) eens wat minder serieus. Dat is wel zo prettig.
Ton  |   | 
19-07-2007
 | 
22:21 uur
Nogmaals het artikel gelezen.

Tja, wat dat btw nummer betreft dat heb ik niet gechecked maar ik neem aan dat het inderdaad niet werkt zoals Jan dat beschrijft. Slordig dus.

Ik vind het ook wel raar dat het systeem kennelijk niet in de winkel te koop is. Het apparaat zou zo genoemd zijn te mislukken en eigenlijk zie ik het verschil ook niet met een pda behalve de beperkingen al heb ik de indruk dat het scherm beter af te lezen is.

Een hoop geld voor een elektronisch boek maar van de andere kant wel weer een Nederlands bedrijf!
Jazeker Sony maakt kwalitatief hoogwaardige elektronica en er is genoeg software en zijn accesiores in de handel voor Sony produkten.
Eigenlijk vreemd dat Nederlandse produkten vaak gedoemd zijn te mislukken en dat we als Nederlandse consument vaak zo negatief over zijn en zelfs geen chauvenistisch besluit nemen bij de aanschaf.
Uiteindelijk schieten we er weinig mee op als de Japanners straks rijk worden aan hun produkten en onze werknemers werkloos thuis zitten.

We mogen best de Nederlandse of Europese produkten een beetje steunen. Helaas hebben ook veel bedrijven de Nederlandse werknemers aan de kant gezet omdat ze in de lage lonen landen dachten kapitalen te verdienen (wat ze natuurlijk ook vaak lukt).

Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen zouden we als consument best een beetje mogen steunen.

Nee, ik kende het bedrijf Irex uit Eindhoven niet, ik denk dat het een overblijfsel is van Philips maar weet dat niet zeker.
Ik ben ook niet benaderd door iemand van Irex en kreeg al helemaal geen betaling om hier dit verhaal neer te schrijven.
Het komt gewoon uit mijn hart, het is mijn persoonlijke visie, een mooie herinnering ann het Nederland en de Nederlandse produkten waar ik zo trots op was. De roofbouw van de laatste jaren irriteert me enorm.
Zelf heb ik ooit jaren gewerkt voor een Nederlands bedrijf uit 1868 een florerend bedrijf. Helaas werd het in 2000 gesloten en de produktie overgeheveld naar lage lonen landen. Die bakten er uiteindelijk niks van en nu is het bedrijf verdwenen.
Zo ging er weer een geweldig produkt en vaderlands bedrijf verloren
door een paar mismanagers en eigenaren die totaal niet betrokken waren bij het bedrijf, het produkt en de mensen. Ze dachten enkel maar aan hun eigen bonussen en het grote geld. Ze hadden schijt aan Nederland als zij maar aan hun buren en vrienden konden laten zien hoe goed, rijk en machtig ze waren. Bijna niemand beseft echter dat deze weelde verworven is door roofbouw op de Nederlandse samenleving te plegen. Nee, zij worden zelfs geridderd en worden uitgenodigd om de plannen te smeden voor ons land. Zij bepalen voor een groot deel welke politieke koers Nederland moet varen maar in mijn visie verdienen ze alleen maar scheldnamen als landsverader en dief.
Dat is de kanker die door ons land en bedrijfsleven woedt, welke doctor kan het genezen?

Tja, een beetje emotionele reactie maar wel recht uit mijn hart. Iemand moet er van tijd tot tijd eens wat van zeggen, toch?

luk  |   | 
19-07-2007
 | 
20:08 uur
Had het ook meteen gevonden en vond de irexshop prima... Enfin

Domeinnamen zijn zeer lastig zoals ik ook niet goed weet op wat ik moet zoeken als een bedrijf zich ?Next! Coaches noemt... Even zien: nextcoaches.com niet juist was, wel enkel nextcoaches.nl (voor iemand die het nog niet zou weten... is dat blijkbaar een nederlands bedrijf...)

Tja met boeksamenvattingen. Zoek maar eens uit wat reviews kwalitatief betekenen. Lijkt me een zinvollere opdracht?

Groet
Guido Thys  |   | 
23-08-2007
 | 
15:22 uur
Met excuses voor de late reactie, door vakantie en nieuwe opzet van de blogmodule waar ik meven tijd voor moest nemen.
Ondertussen de iLiad gekocht, ontvangen en gebruikt.
Verbluffend stuk techniek. Daar zijn prijzen mee te winnen.
Alleen jammer dat de klant nooit in beeld is/geweest is. Niet in de service, maar m.i. ook niet bij de ontwikkeling. De iLiad is o.m. gemaakt om er PDFs mee te lezen. 99 en nog wat % van alle PDFs is gemaakt in A4 of Letter formaat. Onleesbaar op het kleine scherm van de iLiad. Alleen mits een aantal gecompliceerde bewerkingen wordt het beter. Daar wordt aan gewerkt, wist de servicedesk mij te vertellen. Ook aan het feit dat de website meldt dat je je op zakenkranten op iLiadformaat kunt abonneren. Voorlopig alleen 1 Chinese krant. Wordt aan gewerkt. Zeggen ze.

(tussen haakjes voor Ton: een samenvatting is geen review)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10