zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Nu is niet SMART

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   11-06-2007,   08:48 uur
 

Ook last van de hinderlijke druk om uw doelen in werk en leven SMART te maken? Ligt u een beetje op koers? Weet u eigenlijk wel wat u wilt bereiken? Ik vraag me af hoe verstandig het is doelen te stellen en plannen te maken, omdat ik betwijfel of je daar beter van wordt.

 
 Doorsturen    9 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
willemien  |   | 
12-06-2007
 | 
07:44 uur
Sterker nog door je doelen smart te maken, formuleer je vaker subdoelen dan je uiteindelijke doel. Daarmee leg je de weg naar je uiteindelijke doel teveel vast, waardoor je mogelijk je einddoel niet of later bereikt. Het geeft daarnaast ook geen mogelijkheid meer om flexibel om te gaan met de mogelijkheden en keuzes die er zijn. De vergelijking met de backpacker en de toerist is dan ook treffend. Smart is niets anders dan een methodiek om een doel te omschrijven, groot of klein. Wanneer het wordt gebruikt voor persoonlijke doelen hou je op met groeien en ben je alleen bezig met je, vaak korte termijn, doel terwijl je alle andere dingen voorbij laat gaan die ook bij dragen aan je persoonlijke groei en ontwikkeling en daarmee mogelijk aan je werkelijke doel, lang en gelukkig leven.
jeroen Hensen  |   | 
12-06-2007
 | 
16:41 uur
Ik kan me voorstellen dat mensen weten dat na 'nu' ook volgende nu's komt en dat daarin behoefte en een wens is waar je efficient en effectief naartoe wilt groeien. Er is iets wat ervoor zorgt dat je in beweging blijft en dat is maar goed ook. Als je SMART om te SMARTEN en het systeem is zwaarder dan het doel wat je wil formuleren, dan kun je het beter laten. Als ik teveel SMART of RUMBA of DREAM toepas dan is het zicht en het gevoel op het nu en het werkelijke doel weg omdat het meest primaire doel vervormd wordt vanwege de zonodige (?) SMART.
Be smart, dance a rumba and dream now...... want de volgende 'nu' kan ik naast mijn stoel liggen.

www.latenttalent.nl
heer C.P. Kuijer  |   | 
13-06-2007
 | 
09:48 uur
Dit doet mij heel sterk denken aan "de kracht van het nu" van Eckhart Tolle. Het gaat erom stil te staan bij het moment van nu zonder dat je wordt gestuurd door jouw denken en het gepeins over wat je in de toekomst wilt of moet gaan bereiken.
N. Dragt  |   | 
14-06-2007
 | 
12:36 uur
Zoals bij alle menselijke hulpmiddelen ontbreekt bij al die doelstellingshulpmiddelen de gebruiksaanwijzing. En zoals in alle gebruiksaanwijzingen, ontbreekt een beschrijving van de situatie waar het instrument het beste geschikt voor is.

Ik geloof dat Maslow dit systeem ooit mooi omschreven heeft: Als je enige instrument om problemen op te lossen een hamer is, dan worden al je problemen spijkers.

Aart, ik denk dat je wat dat betreft het goed omschrijft in je stuk: Slow Management. Als je een probleem wil oplossen, dan moet je naar de situatie kijken en niet alleen maar naar de oplossing.

Hopelijk dat je logje iets losmaakt bij managers en dat ze echt smart worden om de rumba in hun dreams te dansen. Maar dan zullen ze zich wel als doel moeten stellen, om dingen wat meer op hun beloop te laten en vertrouwen te hebben in hun omgeving.
Ron van Rijswijk IP Coaching  |   | 
14-06-2007
 | 
23:57 uur
NU = focus op je bewustzijn en geestelijke doelen. SMART = focus op je verstand en op materiele doelen. Twee hele verschillende dingen dus. De kracht van het Nu (Eckart Tolle) is een van de beste boeken die ik ken, absolute aanrader.

www.ipcoaching.nl

heer G. van der Wagt  |   | 
15-06-2007
 | 
01:52 uur
Ik snap niet echt de simplistische, veelal positieve reacties op het artikel van de heer Pijl. Bij management of objectives (waar SMART slechts een methodiek van is) stelt Drucker dat je doelen moet proberen te concretiseren om een toekomstig resultaat makkelijker bereikbaar te maken. Bovendien kun je problemen waar je in het nu tegenaan loopt ook gebruiken om je doelen bij te stellen en zo waarschijnlijk beter bereikbaar te maken. Je moet echter wel onderscheid maken tussen doelen en wensen. Een wens is iets wat je verlangt, maar niet direct nodig hebt om te groeien. Een doel is juist nu iets waar je zoveel waarde aan hecht dat je er koste wat het kost werk van wilt maken. Het SMART maken van een doel(bijvoorbeeld een loopbaantraject) helpt je alleen maar om voor jezelf dingen helder te krijgen. De suggestie in het artikel dat "de focus op de toekomst de blik van het heden vertroebelt" gaat in een professioneel bedrijf dan ook niet echt op. Zonder doelen verlies je juist een focus en zonder focus ben je stuurloos. Er is hier natuurlijk wel een groot verschil tussen zorgdragen voor je dagelijkse werkzaamheden en eventuele issues en een visie voor de toekomst. Als backpacker zal het waarschijnlijk een "must" zijn rond te dwalen zonder gepland doel, maar als medewerker van een grotere organisatie die zich in een zeer competatieve markt bevindt zal dit alleen maar leiden tot ongecoordineerd en nadelig gedrag.
Erik Hasenack /Nieuwe Uitdaging  |   | 
15-06-2007
 | 
11:20 uur
Mooi helder verwoord: een probleem met vast toekomstdenken kan zijn dat je slaapt met je ogen open. En daarmee het contact met jezelf en de ander in het moment verliest. En SMART wordt al snel rigide - en de bereikte resultaten nogal eens zielloos. En dat is niet zo 'smart'. Toch is het ook goed toekomstdromen te hebben en die wel in concrete stappen te formuleren. Het probleem zit hem dan misschien ook niet zozeer in het SMART formuleren van concrete doelen, maar het fomuleren van bezielde doelen. En aan de andere kant de durf van daaruit constant te willen handelen, te herzien en toetsen aan waar het je werkelijk om gaat. In het Nu.
Wwel op koers maar die durven bijstellen, en alert zijn op wijzigingen. En die wijzigingen komen vanuit het contact met jezelf, de ander en de omgeving - en het nemen van de volledige verantwoordelijkheid daarvoor.
mevrouw M.T. Meulen  |   | 
13-06-2007
 | 
10:30 uur
Wat heerlijk om nu eens een verhaal te lezen van iemand die net zoveel moeite heeft met al dat Ge-smart als ik. Natuurlijk kan het helpen om je doel helderder te krijgen, maar dat hoeft toch niet door vier cijfers achter de komma in te vullen. Als je doel heel SMART maakt, leidt dat vaak alleen maar tot grotere frustaties, als je het niet behaalt. Ik gebruik vaak het voorbeeld dat je natuurlijk wel moet weten of je naar Amerika of Azië op weg wilt, maar of je naar Noord-Amerika of Zuid-Amerika wilt, kun je onderweg ook nog wel bedenken. En of het New York of Miami wordt, hoef je ook nog niet direct te bedenken. De afkorting SMART roept bij mij toch ook altijd associaties op met het engelse woord voor verdriet.

Eric Lansu  |   | 
21-06-2007
 | 
10:28 uur
Het woord doelloos zegt het al, een werknemer zonder doel heeft grote moeite om gemotiveerd te blijven. Het is de verantwoordlijkheid van het management om een duidelijke missie en strategie te hebben. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om persoonlijke doelen te stellen. Is het de missie van het bedrijf om maktleider te worden in een bepaald product? Dan zullen bijvoorbeeld de verkopers hun conclusies moeten trekken en SMART doelen formuleren om dit te bereiken. Zo ook productiemedewerkers, kunnen ze de aantallen niet produceren, dan kun je ze ook niet verkopen! Dit product, zoveel exemplaren, maximaal percentage uitval en op welke termijn. Hoezo moeizaam SMART maken?
Uiteraard is het lastiger om soft-skills SMART te maken, maar verlies je daar niet in. Begin met eenvoudige, goed meetbare doelen die sterk verband houden met de missie van je organisatie. Stel jezelf die doelen en merk dat dat op zichzelf al A-ansporend is!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10