zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Van secretaresseverknallers naar respectcheck!

Door: ,   18-04-2007,   11:40 uur
 

Internationale secretaressedag! Van secretaresseverknallers naar respect. Dé oplossing voor iedere secretaresse en natuurlijk altijd goed voor iedereen. Check of jij ook respect demonstreert in de omgang met secretaresses en anderen...

Respect


Omdat je met communicatie iets wilt bereiken met de ander (bijvoorbeeld een constructieve samenwerking met het secretariaat), moet je inspelen op wat de ander prettig vindt. Respect is iets waar iedereen behoefte aan heeft en dat kun je op verschillende manieren (verbaal en non-verbaal) uiten, zoals: waardering, belangstelling, hartelijkheid, warmte, geduld, tederheid, bemoediging, vertrouwen en troosten.

Voorbeelden van uitspraken, waarmee je respect demonstreert:
• ‘Ik waardeer je gewoon om hoe jij bent!’
• ‘Ik ben benieuwd hoe het me je gaat in je nieuwe baan.’
• ‘Hoe is het met je? Fijn om je weer eens te spreken.’

Voordelen van het demonstreren van respect
• Positief zelfbeeld
Wat je geeft, krijg je ook terug. Door respect te tonen, ontwikkel je meer zelfvertrouwen, accepteer je jezelf beter en communiceer je positiever met jezelf.
• Positieve zelfwaardering bij de ander
− positieve emotionele stemming;
− rust en ontspanning;
− meer zekerheid.
• Positieve instelling ten opzichte van de ander
− aanvaarding van jouw boodschap;
− bereidheid tot samenwerking;
− vertrouwen.
• Verstandelijke prestaties
− onafhankelijk denken en oordelen;
− creativiteit;
− flexibiliteit.


Checklist respect

1. Ik begroet iedereen vriendelijk.
2. Ik blijf vriendelijk tijdens het gesprek.
3. Ik accepteer de ander ook bij opvattingen die ik niet met hem deel.
5. Ik toon interesse in de gedachten en gevoelens van de ander.
6. Ik toon geduld.
7. Ik neem uitspraken van de ander serieus.
8. Ik waardeer de ander positief en spreek dat uit.
9. Ik vertrouw de ander en draag dat ook uit.


Onderweg naar meer respect voor iedereen op iedere dag van het jaar. Dat is het meest effectieve antwoord op het verschijnsel van verknallers op het werk. Te veel mensen ondervinden last van collega's en managers die de zaak verknallen!

Mail s.v.p. voorbeelden van verknallers naar arets@bnote.nl want het is de bedoeling om regelmatig het verschijnsel verknallers in deze blog te agenderen. Ook een manier om in organisaties menswaardig én effectief te zijn en te blijven.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10