zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Waarom lopen ze nu weer weg?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   25-05-2021,   14:07 uur
 

In sommige organisaties zijn de gaten die gestopt worden met externen zo groot dat de verhouding intern-extern helemaal zoek is. Ik gun elke interimmanager zijn tijdelijke baan en ook de meeste recruiters gun ik hun bonus bij een succesvolle bemiddeling, maar de uitstroom van goede teamleiders en managers is wel een serieus vraagstuk.

Zouden de volgende zaken kunnen helpen?


 
Progressie in de loopbaan
Wat goed blijkt te helpen voor ambitieuze managers is dat ze weten wat ze moeten doen om in aanmerking te komen voor een volgende promotie. Hoe lopen hier de carrièrepaden en wat zijn criteria, wat wordt verwacht van high potentials?
 
Bewegingsruimte
Het gaat hier niet om de cubicle, maar om de ruimte die je als manager krijgt in de projecten die je leidt? Hoe zit het met empowerment, hoeveel autonomie krijg je bij de leiding van een programma? Is er enige vorm van aanmoediging om net iets verder te reiken?
 
Goed idee
Is er een route of een platform waar je als manager je goede ideeën kwijt kan, waar geluisterd wordt naar waardevolle ideeën? En als je dat doet, hoor je er dan ooit/snel nog iets over?
 
Niet alleen een luisterend oor
Zijn er voor ons managers regelmatig sessies met de top, het executive team, waarin wij alle vragen kunnen stellen en antwoorden krijgen, zodat ook wij als managers de huidige strategie van het bedrijf goed begrijpen en uit kunnen dragen?
 
Aanmoediging
Als je als manager werkt met een coachende aanpak en het voorbeeld geeft voor het leiderschap dat past bij onze cultuur, worden mijn kwaliteiten dan echt gezien en gehonoreerd, in bijv. speciale opleidingen of trainingen zodat ik mij nog verder kan ontwikkelen?
 
Knijpen
Kan je als manager je medewerkers het juiste gereedschap bieden en voldoende collega’s om hun werk goed te doen? Als individuele of team successen geboekt worden, is er dan ook gelegenheid om dat regelmatig te vieren?
 
Samenwerking
Is het mogelijk om aan te sluiten bij cross functionele teams, in samenwerkingsprojecten die afdeling overstijgend of organisatie-breed zijn?
 
Voor sommige CEO’s is medewerkerstevredenheid belangrijker dan medewerkersbetrokkenheid. In een gesprek met een leider van een beursgenoteerd bedrijf hoorde ik hem serieus voorstellen de nieuwe telefoon uit te reiken vlak voor de meting van de tevredenheid. Hij verwachtte dan een groenere score op het dashboard. Deze CEO was dol op tevredenheidsonderzoeken. Hij was meer geïnteresseerd in resultaatscijfers dan de werkelijke betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf.
 
Zinvol werk in een cultuur waarin betrokkenheid hoog op de lijst staat zorgt dat mensen langer zullen blijven. Wij zien dat het lang niet alle organisaties lukt om aantrekkelijk voor hun managers te zijn en een hoge mate van betrokkenheid oproepen. Wat zou jouw organisatie kunnen helpen om de betrokkenheid te vergroten?

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Dat coachen is ook niet alles.
  Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
  Het gaat straks echt anders op het werk
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
meer top 10