zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

AAR niet voor watjes

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   04-08-2020,   15:30 uur
 

Bij veel grote bedrijven zien we steeds vaker het gebruik van After Action Reviews (AAR’s). Dus niet gelijk een feestje als het project op tijd en binnen budget wordt afgesloten. Want geen enkel project loopt van begin tot het einde perfect.

Dit formele proces komt uit het Amerikaanse leger en noemen ze daar ‘een geavanceerd programma voor zelfbewustzijn van de organisatie voor officieren en manschappen’. Wij zouden waarschijnlijk eerder spreken van een stevige evaluatie waar men leren en een leercultuur ontwikkelt.



Geen rocket science
Een AAR bestaat uit slechts vier essentiële vragen:
1. Wat moest er gebeuren?
2. Wat is er gebeurd?
3. Wat veroorzaakte het verschil?
4. Wat kunnen we hiervan leren?

Harde waarheid
De trainingscentra van het Amerikaanse leger, waar het leger zijn grootte militaire training geeft, maken veel gebruik van de AAR. Elke gevecht wordt gevolgd door een AAR. De trainingscentra gebruiken verschillende middelen om harde, onontkoombare, geverifieerde gegevens te verzamelen om de prestaties te beoordelen. Het leger noemt deze 'de grondwaarheden'.

Iedereen doet mee
Getrainde waarnemers observeren en voeren de de AAR's uit. Deze facilitators spreken met de deelnemers - van de laagste soldaat tot de hoogste officier. Van iedereen verwacht men dat hij deelneemt en voor zichzelf ontdekt wat er is gebeurd, hoe de zwakke punten te verbeteren en hoe de sterke punten te ondersteunen.

Strenge regel
Discussies beginnen op uitvoeringsniveau en werken zich een weg omhoog. De gesprekken zijn open, eerlijk en openhartig. Je identificeert de fouten die jezelf maakt, maar ook fouten die anderen maken. En elk ander gebruik van de informatie uit de openhartige discussies is ten strengste verboden en betekent het einde van je carrière. De focus ligt op wat kan worden geleerd, niet op wie de schuld krijgt. Het leger verwacht dat mensen leren van de fouten en niet twee keer dezelfde fout maken. Leren wordt verwacht.

Het HOE!
Het leger heeft ook vijf richtlijnen die van toepassing zijn bij AAR's:
1. Geen meel in de mond, klare taal
2. Ontdek de ‘grondwaarheid’, feiten
3. Geen dunne huid, niet voor watjes
4. Maak aantekeningen
5. Noem het beestje bij de naam

Bruikbaarheid op veel plaatsen
Op elke schaal is een AAR te gebruiken en vraagt niet om een oefengevecht of een nep slachtveld. ‘Sneller van missers leren’, ‘geleerde lessen’, geeft het maar een naam. Het is toekomstgericht: wat kunnen we leren zodat we de toekomst kunnen beïnvloeden. AAR’s kunnen zowel formeel als informeel zijn. Het leger gebruikt beide modellen. Op de lagere niveaus zijn de AAR's vaak informeel en naarmate ze in de commandostructuur omhoog gaan, worden ze formeler. Het belangrijkste is dat AAR's een manier van leven moeten worden - waarbij leden van de organisatie altijd vragen 'wat kan ik hiervan leren?'

Laatste tips
Belangrijk is om te leren waarom dingen zijn gebeurd. Moedig daarom medewerkers aan om belangrijke kwesties en lessen onder de aandacht te brengen. Werk met harde data, je wilt geen subjectief debat, de ‘grondwaarheden’ moeten kloppen. Verder geen colleges door de facilitator, maar coaching en een omgeving creëren van openhartige, eerlijke en open discussies, waar medewerkers zich uitspreken als ze niet tevreden zijn met de status quo en iedereen er plezier aan heeft om zich te verbeteren.

Hoeveel organisaties zijn al zover om niet alleen de vorm maar vooral de spirit van AAR’s in praktijk te brengen?
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
  Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
  Kijken, kijken en niet kopen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
Diversificatie voor een sterke online economie
Succes collega vormt inspiratie om te leren
Vier aandachtsgebieden voor de CIO op weg naar een datagedreven organisatie
Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
meer top 10