zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Kort door de bocht coaching?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   02-06-2020,   18:10 uur
 

Veel managers zien zich zelf als coach en als voorbeeld voor hun medewerkers. Toch is niets menselijks hun vreemd. Namelijk gewoonten en natuurlijke neigingen. Bij beperkt gebruikt is dit meestal effectief en plukt iedereen de vruchten daarvan. Overmatig gebruik van de volgende gewoonten kom ik in de praktijk vaak tegen.
 


Het zware werk doe je niet zelf


Door jarenlange ervaring heeft de manager ‘winnende manieren’ om iets aan te pakken. Het vinden van eigen manieren om antwoorden te vinden is voor medewerkers een belangrijk onderdeel van hun ontwikkeling en vaak ook de lol van het werk. Als coach laat ik mijn coachees altijd het zware werk doen. En ook medewerkers investeren veel meer in de acties en resultaten wanneer zij zelf het zware werk doen. Voor de manager geldt dan dat ze zelf geen extra taken aan hun takenlijst hebben toegevoegd wat natuurlijk vaak het geval is wanneer zij de probleemoplosser is.

Duivels advocaat
Altijd met de beste intentie speelde Henk advocaat van de duivel. Altijd en overal medewerkers wijzen op de fouten zodat ze nog beter hun best gingen doen. Hij had ook kunnen overwegen juist het tegenovergestelde te bekrachtigen. Medewerkers betrappen op wat ze goed doen. Dit geeft vaker de impuls om na te denken over wat je nog meer zou kunnen doen. En ook al ben je voor de duivel niet bang, wie wil er voor hem werken?

Smarties en advies
Jij weet iets en de ander weet het niet. Dan deel je je kennis en dan weten twee in plaats van een het. Bij een vraag van een medewerker geeft de manager antwoord. Bij ongevraagd advies speelt er wat anders. ‘Wijze mensen hebben geen advies nodig, en dwaze mensen nemen ze toch niet aan.’ Het is de uitdaging van de manager om niet gelijk advies te geven, maar de genialiteit van de medewerker naar voren te laten komen door vragen te stellen. De medewerker blijft centraal staan en ontdekt zijn eigen wijsheid. De manager luistert en stelt openvragen daar mee faciliteert zij het vinden van eigen antwoorden. Dit vraagt oefening van de manager. 

Twee kanten
De van zelfsprekende neigingen en gewoonten van managers om zaken tegen het licht te houden is zeker een goede gewoonte. Het willen helpen van je medewerkers is ook geen slechte gewoonte. Het automatisch advies geven, jouw juiste aanpak en advocaat van de duivel spelen, ondanks alle goede bedoelingen, heeft voor de ontwikkeling van de medewerker maar ook van de ontwikkeling van de manager een keerzijde.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
  ‘Alternatieve waarheden’ over offertes
  Verstrikt in een web van regeltjes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10