zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Kort door de bocht coaching?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   02-06-2020,   18:10 uur
 

Veel managers zien zich zelf als coach en als voorbeeld voor hun medewerkers. Toch is niets menselijks hun vreemd. Namelijk gewoonten en natuurlijke neigingen. Bij beperkt gebruikt is dit meestal effectief en plukt iedereen de vruchten daarvan. Overmatig gebruik van de volgende gewoonten kom ik in de praktijk vaak tegen.
 


Het zware werk doe je niet zelf


Door jarenlange ervaring heeft de manager ‘winnende manieren’ om iets aan te pakken. Het vinden van eigen manieren om antwoorden te vinden is voor medewerkers een belangrijk onderdeel van hun ontwikkeling en vaak ook de lol van het werk. Als coach laat ik mijn coachees altijd het zware werk doen. En ook medewerkers investeren veel meer in de acties en resultaten wanneer zij zelf het zware werk doen. Voor de manager geldt dan dat ze zelf geen extra taken aan hun takenlijst hebben toegevoegd wat natuurlijk vaak het geval is wanneer zij de probleemoplosser is.

Duivels advocaat
Altijd met de beste intentie speelde Henk advocaat van de duivel. Altijd en overal medewerkers wijzen op de fouten zodat ze nog beter hun best gingen doen. Hij had ook kunnen overwegen juist het tegenovergestelde te bekrachtigen. Medewerkers betrappen op wat ze goed doen. Dit geeft vaker de impuls om na te denken over wat je nog meer zou kunnen doen. En ook al ben je voor de duivel niet bang, wie wil er voor hem werken?

Smarties en advies
Jij weet iets en de ander weet het niet. Dan deel je je kennis en dan weten twee in plaats van een het. Bij een vraag van een medewerker geeft de manager antwoord. Bij ongevraagd advies speelt er wat anders. ‘Wijze mensen hebben geen advies nodig, en dwaze mensen nemen ze toch niet aan.’ Het is de uitdaging van de manager om niet gelijk advies te geven, maar de genialiteit van de medewerker naar voren te laten komen door vragen te stellen. De medewerker blijft centraal staan en ontdekt zijn eigen wijsheid. De manager luistert en stelt openvragen daar mee faciliteert zij het vinden van eigen antwoorden. Dit vraagt oefening van de manager. 

Twee kanten
De van zelfsprekende neigingen en gewoonten van managers om zaken tegen het licht te houden is zeker een goede gewoonte. Het willen helpen van je medewerkers is ook geen slechte gewoonte. Het automatisch advies geven, jouw juiste aanpak en advocaat van de duivel spelen, ondanks alle goede bedoelingen, heeft voor de ontwikkeling van de medewerker maar ook van de ontwikkeling van de manager een keerzijde.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Corona-klagen
  Kort door de bocht coaching?
  Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10