zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)

Door: Pieter Frijters,   18-08-2019,   23:34 uur
 

Ooit las ik het volgende verhaal. Misschien ken jij het ook? Twee zoons groeiden op bij een alcoholistische vader. De een raakt verslaafd aan de alcohol en belandde in de goot. De ander werd een succesvol zakenman, stichtte een gezin en leidde een leven vol geluk en voorspoed.

Op de vraag waarom zijn leven zo ellendig en mislukt was, antwoordde de eerste zoon: ‘Mijn vader was alcoholist’.



Op de vraag waarom hij zo gelukkig en succesvol geworden was, antwoordde de tweede zoon: ‘Mijn vader was alcoholist’.

Zoals het verhaal illustreert zijn negatieve omstandigheden een voedingsbodem waarop twee uitersten kunnen groeien. Het gaat erom wat jij met die omstandigheden doet. 

Houd jij anderen of omstandigheden verantwoordelijk voor je burn-out? Dan bemoeilijk je jouw eigen herstel. Want op de buitenwereld heb je nou eenmaal géén honderd procent invloed. Op hoe jij op alles reageert, dàt heb je wel totaal in eigen hand. 

Hieronder geef ik je zeven stappen om het heft in eigen hand te nemen

1. Neem de leiding
Identificeer je nooit met je burn-out. Want je bent niet burn-out, maar erváárt burn-out verschijnselen. Wat jij wel bent? De oplossing. Een burn-out ervaring is een  optelsom van eerder gemaakte keuzes. Niemand anders dan jij kan andere keuzes maken en zo een nieuwe ervaring creëren.

2. Laat je niet vangen
Laat je niet vangen door het idee dat jouw situatie niet zou moeten zijn zoals het nu is. Je verspilt je laatste beetje energie dan aan zinloos verzet. Het nu kan nou eenmaal niet anders zijn dan het zich aandient.

3. Leer los te laten
Het leven bestaat uit 2 zaken: dingen waar je invloed op hebt en dingen waar je geen invloed op hebt. Als je ergens geen invloed op hebt, maak je er dan niet druk over en laat het los. Heb je er wel invloed op? Onderneem actie.

4. Regisseer je binnenwereld
Er is één ding wat je altijd in eigen hand hebt. Dat is wat er binnenin je plaatsvindt. Niets of niemand kan bijvoorbeeld woede, stress, zelfverwijt, of verzet bij je teweegbrengen. Dat kun je echt alleen maar zelf.

5. Benut je vrijheid van denken
Gedachten hebben geen grenzen. Je bezit de vrijheid om te denken wat je wilt. Gebruik die vrijheid wijs. Stuur je gedachten in positieve richting. Want wat je over jezelf, anderen en het leven gelooft, wordt jouw werkelijkheid. Het bepaalt je emoties, je gedrag en de uitkomst ervan. 

6. Verander je verhaal
Denk je steeds aan wat je niet wilt? Houd je dan vanaf nu bezig met wat je wel wilt. Ben je aan het malen over waar je tegen bent? Formuleer voortaan waar je vóór bent. Slijt je je dagen met het kniezen over wat je niet hebt of bent? Richt je aandacht op wat je wel hebt, wat je wel kunt en wat er leuk, mooi en goed aan je is. En wees er dankbaar voor. 

7. Kom in actie
Er is geen coach die jouw leven kan veranderen. Er is ook geen pil die dat doet. Een pil kan je enkel verdoven. Een coach geeft inzicht en tools. Maar als jij niet actief met de aangereikte gereedschappen aan de slag gaat, blijft alles bij het oude. Verwacht dus geen wonder, maar wees het zelf.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Pieter Frijters geeft motivatietrainingen en staat bekend vanwege zijn unieke ''sneltraining'' Spreken in het Openbaar.Daarnaast heeft hij een burnout- depressie- en fobiepraktijk in Waddinxveen (Frijters Mind Tuning). Hij is Nederlands bekendste deskundige op dit gebied. Pieter Frijters is tevens auteur van de boeken: Van fobie naar Vrijheid en Meester over je gedachten. Onlangs verscheen 5 jaar ouder, 10 jaar jonger met bijbehorende website 5-10.nl
 

Laatste weblogs

  Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?
  AAR niet voor watjes
  Corona-klagen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: 24 tips om e-mailadressen te verzamelen
Wat kun je doen om in deze lastige tijd je e-mail database te vergroten? In dit white paper van Spotler lees je 24 concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. Een groter bereik betekent simpelweg ook een grotere kans op succes. Benieuwd naar de tips?
Download het white paper
Lees verder
Fit blijven zorgt voor betere prestaties op de werkvloer
reacties
Corona zorgt voor boost in online verkopen (1) 
Tijdens de vakantie fantaseren over later (1) 
Zonnige tendens woningen met zwembad  (1) 
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?  (1) 
Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures (1) 
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel (1) 
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (3) 
top10
Mimecast waarschuwt voor tweede golf in coronaphishing
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?
Trend zet door: grote concerns die omvallen
Fors meer DDoS aanvallen vanwege COVID-19
Een veilige hybride werkomgeving dankzij mobiele encryptie
Reorganiseren: vier belangrijke aandachtspunten
Aantal verlopen cao’s neemt toe
Millennial vindt dat geluk niet gebonden is aan vinden romantische partner
Gerichte inzet AI nodig om ROI gezond te houden
meer top 10