zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties

Door: Richard van der Lee,   17-09-2018,   16:41 uur
 

Welke vijf valkuilen kom je tegen tijdens het realiseren van IT-implementaties en verandertrajecten binnen organisaties? Lees over weerstand, acceptatie en verandering en IT als lust in plaats van last.

De juiste persoon op de juiste plaats


In de blog Implementeren is mensenwerk is het belang van de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plaats duidelijk naar voren gekomen. En natuurlijk is dit een belangrijk uitgangspunt voor het succesvol doorlopen van implementatietrajecten, alleen blijft het hier niet bij. Er zijn namelijk diverse valkuilen waar organisaties ook mee te maken kunnen krijgen tijdens dit soort trajecten. Valkuilen die veelal samenhangen met het ontbreken van draagvlak op de werkvloer, waar zich vaak de (eind)gebruikers bevinden. En wanneer draagvlak ontbreekt, is uiteindelijk een desinvestering en de volgende teleurstelling bij medewerkers en uiteindelijk ook de klanten het gevolg.

IT als lust in plaats van last
In dat opzicht worden vernieuwingen en IT-specialisten binnen organisaties en vooral door de 'business' nog te vaak gezien als een last in plaats van een lust, wat ook is beschreven in Waardecreatie: is de blog tussen IT en de business overbrugbaar of.........? . Dat is jammer en vooral onnodig. IT kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van organisatie-resultaten en de onderliggende procesgang, alleen is het dan wel zaak de eventuele weerstand op de werkvloer weg te nemen. Maar waar komt deze weerstand vandaan? Natuurlijk zou je het cliché ‘onbekend maakt onbemind’ kunnen aanvoeren, maar dit is te gemakkelijk. Weerstand en het bijpassende gedrag heeft in dit geval ook te maken met ervaringen die eerder, tijdens vergelijkbare projecten, zijn opgedaan. In dat opzicht is de opmerking van Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschappen, in zijn boek De vrije wil bestaat niet (2011), zeer toepasselijk:

Gedrag in het heden wordt bepaald door gebeurtenissen uit het verleden.

Vijf valkuilen
Om weerstand 180 graden te draaien naar acceptatie, is het in ieder geval zaak te leren van de fouten, die in het verleden binnen de eigen organisatie en bij andere organisaties, zijn gemaakt. In dat opzicht zijn er bij het succesvol implementeren van IT en natuurlijk ook bij andersoortige veranderingstrajecten vijf valkuilen meer dan geregeld zichtbaar. Doe hier dus je voordeel mee bij het volgende project.
  • Het niet of onvoldoende betrekken van toekomstige gebruikers bij het opstellen van requirements.
  • Kiezen voor een traditionele selectie van de gewenste oplossingen.
  • Starten met de implementatie, zonder goed beeld te hebben van het draagvlak op de werkvloer.
  • Een gebrek aan focus bij de besluitvormers om de implementatie succesvol te laten verlopen.
  • Al bij voorbaat uitgaan van standaard projectaanpak, terwijl de wereld meer te bieden heeft dan alleen agile of waterfall.
Waar het om gaat

Uiteindelijk heeft alles te maken met verandering en de acceptatie hiervan. Vanuit die optiek gezien is het onderstaande citaat van George Bernard Shaw een meer dan passende afsluiting van deze blog. Veel veranderplezier toegewenst.

Progress is impossible without change, and those who cannot change their minds cannot change anything.

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Mijn naam is Richard van der Lee en ik werk dagelijks en vooral met heel veel plezier als Senior Consultant Projects & Change bij Improven.

Naast mijn werkzaamheden bij Improven ben ik Certified Facilitator & Workshopdesigner LEGO® SERIOUS PLAY®. Onder de naam 'Organileren' help ik met deze vorm van serious gaming organisaties en teams bij het oplossen van vraagstukken op het gebied van o.a. talentontwikkeling, samenwerking, interne en externe communicatie, strategie en klantgerichtheid. 

​Heb je naar aanleiding van mijn blogs interesse om kennis te maken tijdens een kop koffie of thee en van gedachten te wisselen over organisatieontwikkeling, project- & changemanagement of serious gaming? Neem dan contact met mij op.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
anton  |   | 
19-09-2018
 | 
17:02 uur
En kleine stapjes nemen.Opschalen als men op een kleine traject reeds heeft gescoord gaat velen malen sneller.
Richard  |   | 
20-09-2018
 | 
19:38 uur
Anton, dank je wel voor de aanvulling en helemaal mee eens. Ik zal hier bij een volgende blog over dit onderwerp ook dieper op in gaan.

Met vriendelijke groet

Richard van der Lee
NumoQuest  |   | 
24-09-2018
 | 
10:11 uur
Er worden, nmiddels meer dan twintig jaar, telkens weer dezelfde 'shortcomings' geconstateerd.

Digitaal Automatiseren
Waar het initieel om gaat is te begrijpen wat Digitaal Automatiseren is, dat ook de stakeholders dat begrijpen, en weten hoe ernaar te handelen.

Te pas en te onp[as schermt men namelijk van hype naar hyp in commercieel IT dat vormen heeft aangenomen dat commercie zelf op dit moment het grootste virus voor de automatisering is.

In de tweede plaats zijn er drie vragen die je je bij IT project management telkens moet blijven afvragen.
1. Wat is Digitaal Automatiseren?
2. Wat is het doel van Digitaal Automatiseren
3. Waarom zou je automatiseren?

Als deze drie vragen niet coherent en consistent kunnen worden uitgelegd aan de stakeholder of client, dan kun je gewoon wachten op problemen.

En dan te bedenken dat Digitaal Automatieren een exacte aangelegenheid is die daardoor 100% voorspelbaar is. Steeds minder professionals blijken daar nog van op de hoogte, blijkt.

En dat is jammer. De incidenten en intrusions nemen steeds grotere vormen aan, juist hoer door...
Richard  |   | 
24-09-2018
 | 
17:21 uur
Beste René, dank je wel voor de aanvulling. Ik ga nog eens rustig nadenken over jouw inhoudelijke reactie. Ik ben het in ieder geval op onderdelen met jou eens, zeker wanneer het gaat om de insteek van de drie geformuleerde vragen. Hierbij is 'Digitaal Automatiseren' prima te vervangen door andere termen die passen bij het 'onderwerp'. Mvg Richard
NumoQuest®  |   | 
24-09-2018
 | 
18:01 uur
Hai Richard,
Dank voor je reactie. Automatiseren kun je helaas niet vervangen. Dat zijn namelijk een aantal universele principes die al werkten ver voor er ooit eens sprake was van elektriciteit. Ze zijn niet te vervangen of anders te noemen, ze zijn niet politiek, commercieel of aan te passen.

Wanneer je automatiseert, dan doe je dat altijd volgens die principes en wanneer je denkt van die principes geen gebruik meer te maken, ongeacht hoe je dat ineens noemt, krijg je de redelijke commerciele chaos die nu speelt met tal van miljoenen schade.

Automatisere doe met een doel in gedachten en of het noi ooit eens iemand is geweest die bedacht, hé, een ronde plak hout met een stok erdoor is een nieuw ding waarvan als je er twee neemt je er een bakje op kunt vlechten en je daar de eerste trekkar had, of doorontwikkeld kijkt naar hoe Henry Ford het heeft gedaan. Die begreep het principe en werd steeds exacter.

Automatiseren kun je niet vervangen omdat je dan afstnad doet van het werkende principe achter en in automatiseren. I/O, Alpha/Omega, Actie/Reactie.

Het verbaast mij overigens nog steeds dat men na zo'n dertig jaar automatiseren nog steeds niet in staat is gebleken de stakeholder of client te vertellen wat digitaal automatiseren is. Het scheelt je namelijk 50% van je werk en energie.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10