zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Projectmanagement is ook bier en bitterballen!

Door: Richard van der Lee,   31-10-2017,   08:33 uur
 

Staan we tijdens projecten wel voldoende stil bij de behaalde successen? En wat is de relatie met bier en bitterballen? Projecten, makkelijker kunnen we het niet maken, wel veel leuker!

 


"I think it's important to celebrate your successes. It's important to feel happy about them, but it's equally important to look forward to the next big move."


- Chanda Kochar

De uitspraak van Kochar is heel herkenbaar wanneer het gaat over het vieren van successen binnen organisaties. Maar tussen iets wat we allemaal ‘vinden’ en daadwerkelijk ‘doen’, zit in de dagelijkse organisatierealiteit een groot verschil.

Er wordt weinig gevierd
Neem nu het vakgebied waar ik mijzelf dagelijks mee bezig mag houden, project- & verandermanagement. Wanneer je bijvoorbeeld binnen organisaties kijkt in hoeverre tussentijdse successen, in de vorm van het behalen van projectmijlpalen of het afronden van een scrum-sprint’, daadwerkelijk worden gevierd dan valt het nogal tegen en dat is een understatement.

Geen omhulsel van continue feestgedruis
Nu heb ik overigens niet voor ogen dat organisaties gelijk veranderen in een omhulsel van continue feestgedruis, alhoewel dat binnen sommige organisaties wellicht geen kwaad kan. Waar ik wel aan denk is dat tijdens projecten meer tijd wordt genomen om successen te vieren en dat dit dus ook wordt ingecalculeerd in de planning en het projectbudget. Redenen om dit te doen zijn er namelijk voldoende. Denk hierbij aan; het creëren van ‘teamgeist’; het gericht toewerken naar tussentijdse successen om het allemaal ‘behapbaar’ te houden, terwijl het gezamenlijke einddoel voor ogen wordt gehouden; de bijdrage die dit kan leveren aan de onderlinge communicatie binnen het projectteam; het gegeven dat het prettig is om gewoon even de ‘zinnen’ te verzetten na een periode van keihard werken. En natuurlijk zijn er nog tal van andere redenen.

Bier en bitterballen
Kortom, het tussentijds vieren van projectsuccessen is een belangrijk bestanddeel voor het  realiseren van een goed eindresultaat. In dat opzicht kan ik mij goed vinden in een uitspraak van mijn collega Maarten van Weeghel:

"Projectmanagement is ook bier en bitterballen"

Oké, het kan natuurlijk ook gezonder met wortels en tomatensap of gewoon koffie met gebak, maar de boodschap zal helder zijn. Vier het succes en kijk vooruit. Door dit niet alleen te ‘denken’, maar ook te ‘doen’, gaat het een stuk leuker worden om samen projecten en allerlei andere veranderingen tot een goed einde te brengen.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Mijn naam is Richard van der Lee en ik werk dagelijks en vooral met heel veel plezier als Senior Consultant Projects & Change bij Improven.

Naast mijn werkzaamheden bij Improven ben ik Certified Facilitator & Workshopdesigner LEGO® SERIOUS PLAY®. Onder de naam 'Organileren' help ik met deze vorm van serious gaming organisaties en teams bij het oplossen van vraagstukken op het gebied van o.a. talentontwikkeling, samenwerking, interne en externe communicatie, strategie en klantgerichtheid. 

​Heb je naar aanleiding van mijn blogs interesse om kennis te maken tijdens een kop koffie of thee en van gedachten te wisselen over organisatieontwikkeling, project- & changemanagement of serious gaming? Neem dan contact met mij op.
 

Laatste weblogs

  Kort door de bocht coaching?
  Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?
  Het Nieuwe Normaal [update: video]
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10