zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Maak kopen gemakkelijker; drie tips

Door: Phil Kleingeld,   23-09-2016,   10:15 uur
 

Het koop- en verkoopproces speelt zich steeds vaker op het internet af. Het is tegenwoordig zelfs zo dat, als je geen website hebt, je niet serieus wordt genomen en je ook totaal niet meer meetelt. Bedrijven die geen gebruik maken van sociale media, als onderdeel van hun marketingstrategie, laten kansen liggen om met hun markt in contact te komen en om leads te kunnen genereren. 

Als je dit leest zal je misschien zeggen: ’Dit verhaal is aan mij niet besteed want ik heb een website en ben actief op de belangrijkste sociale media.’  Mooi, maar leg mij dan eens uit waarom nog zoveel ondernemer het voor potentiële kopers zo moeilijk maken om contact met ze op te nemen.



Spoorzoekertje
5683575389_de66f8d2a7_b
Het behoort tot mijn werk om de markt af te zoeken naar potentiële kopers van mijn producten en diensten en om nieuwe leveranciers te vinden. Uiteraard ga ik, als mijn persoonlijke netwerk geen namen kan noemen, spoorzoekertje spelen op het web. Ik verbaas me er dan telkens weer over hoeveel bedrijven onvoldoende contactgegevens opnemen die gemakkelijk te vinden zijn. Probeer maar eens in 1 klik een telefoonnummer op een site te vinden of op de openingspagina een zogenaamde ‘call to action’ knop aan te treffen.

Het wordt soms nog lastiger om een e-mailadres te achterhalen omdat je nog te vaak alleen maar een aanvraag- of contactformulier tegenkomt en geen e-mailadres. Natuurlijk, ik weet ook wel dat veel bedrijven daarmee spam willen voorkomen, maar dat is op een simpele manier op te lossen.

Tip 1:
2016-05-02_11-41-43
Als je zakelijk gebruik maakt van sociale media als Linkedin en Twitter doe je dat om jezelf goed te kunnen profileren en om het opnemen van contacten uit te lokken. Wat schets mijn verbazing? Miljoenen ondernemers en hun medewerkers hebben wel een profiel op de sociale media maar je zoekt daar ook vaak tevergeefs naar contactinformatie als een telefoonnummer of e-mailadres.

WMUHZMOVUTK?
2016-05-02_11-58-51
‘Waarom maakt u het zo moeilijk om van u te kopen?’ is een vraag die veel ondernemers eens aan zichzelf moeten stellen om er achter te komen hoe toegankelijk zij eigenlijk zijn voor potentiële kopers. Immers, zakendoen is communiceren met de KGB (Kopers, Gebruikers,Beïnvloeders) en met leveranciers. Waarom wordt dan de belangrijkste regel van de communicatie geweld aangedaan; het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken om contact op te nemen?  Snappen ondernemers dan niet dat ongeduldige standjes zoals ik al snel afhaken als ze niet snel vinden waarnaar ze zoeken zoals een telefoonnummer, een contactpersoon of
e-mailadres?

Tip 2:
Nog teveel ondernemers weten niet eens dat er een aantal wettelijke eisen aan digitale communicatie vastzitten. Om te weten of je website en email aan de wettelijke eisen voldoet, doe je er verstandig aan om die eens te controleren op de volgende gegevens:
 
  • De officiële bedrijfsnaam
  • Het vestigingsadres (dus geen postbusnummer!)
  • Contactgegevens (Hier mag wel een postbus worden genoemd) zoals telefoonnummer, e-mailadres en, als die nog niet in het museum staat, het nummer van de fax.
  • Inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel
  • Het BTW-nummer als je een webshop exploiteert
  • Als je bent aangesloten bij een beroepsvereniging, de naam van de beroepsvereniging en een link naar de website van de vereniging.
2016-05-02_11-52-15Maakt het potentiële klanten gemakkelijk door de contactgegevens bovenaan in de menustructuur van je website onder te brengen onder een duidelijke knop ‘Contact’. Meestal zoekt men aan de rechter bovenkant van je website. Zet ook de icoontjes van de sociale media die je gebruikt, ook bovenaan de openingspagina.
Een button ‘Contact’ suggereert dat er contact kan worden gelegd. Controleer deze pagina dan ook even op de voorgaande contactgegevens.

Mensen doen zaken met mensen
Ik zie nog teveel pagina’s op websites waar je alleen maar kale tekst tegenkomt. Bezoekers haken  dan als regel snel af omdat er meer behoefte blijkt te zijn aan foto’s, video’s en andere vormen van illustratie.  Het bewijs daarvoor is de populariteit van de sociale media die uitsluitend gericht zijn op het delen van foto’s en video’s. Denk daarbij aan Instagram, Pinterest, Facebook, Flickr en niet in de laatste plaats YouTube. Ook foto’s en video’s op TwitterGoogle+Linkedin en Whatsapp spelen een belangrijke rol in het trekken en vasthouden van de aandacht.

Tip 3:
2016-05-02_12-10-07
Waar veel websites aan mank gaan is, dat er vaak geen foto’s staan afgebeeld van medewerkers in sleutelposities. Hebben bepaalde medewerkers veel contact met kopers, dan is het verstandig om hun foto af te beelden met naam en functie. Bellers krijgen daardoor een bredere indruk van het bedrijf waarmee ze zaken doen en het heeft ook nog eens als voordeel dat, als men weet met wie men praat, er sneller een positieve klik kan worden gemaakt; je bedrijf krijgt een persoonlijker gezicht en dat bevordert de communicatie.

Ik wens je goede zaken!

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  De mentale antenne van de topverkoper
  Dat coachen is ook niet alles.
  Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10