zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

13 tips voor managers

Door: Phil Kleingeld,   19-10-2015,   10:57 uur
 

Ik heb in mijn carrière al heel wat managementstijlen de revue zien passeren. Elke managementstijl werd verkondigd als dé beste stijl, maar als tijden veranderen, veranderen ook de opvattingen daarover. Ik heb in dit artikel 13 praktische tips voor managers bij elkaar gebracht op basis van onderstaande managementstijlen omdat geen van die stijlen enige zekerheid tot succes geeft!

De onderstaande lijst zal ongetwijfeld niet helemaal compleet zijn, maar geeft in ieder geval een aardig overzicht van de vele gedachten over management.


Management by exception
Management by error
Management by terror
Management by objectives
Situational management
Management by walking around
Management by fear
Management of incompetence
Attention management
Management by absence
Management by delegation
Management by stupidity
Management by ignorance
Management volgens Heijermans (Op hoop van zegen!)

13 tips

1. Nieuwe baan? Gebruik je 100 dagen-periode om te begrijpen 'hoe de paarden lopen'.
2. Houd je van de domme en stel 'domme' vragen. Je krijgt meer te horen dan als je de indruk wekt veel te weten!
3. Kies geen partij! Vaak proberen medewerkers je uit te spelen tegenover collega's die ze niet mogen. Blijf neutraal en kies (nog) geen kant!
4. Klagen medewerkers tegen je over een niet aanwezige medewerker? Maak duidelijk dat je dat niet op prijs stelt en stel voor om de niet aanwezige erbij te halen. De manier om roddelen een halt toe te roepen en te ontmoedigen.
5. Merk je dat er een slechte werksfeer heerst? Zeg hoe jij dat ervaart en vraag aan medewerkers hoe dit kan verbeteren.
6. Implementeer snel daarna minimaal 1 aangedragen verbeterpunt. Dit verstevigt je geloofwaardigheid.
7. Geef medewerkers veel aandacht. Geef ze een hand, praat niet alleen over werk maar probeer ook te achterhalen wie ze zijn.
8. Laat regelmatig je gezicht op de 'werkvloer' zien. Dan hoef je later niet op te treden in een programma als 'undercover boss' om je bedrijf en meest waardevolle medewerkers te leren kennen.
9. Wees open! Diplomatie is soms prima, maar daardoor word je als snel als vaag en besluiteloos ervaren.
10. Vraag meningen en advies aan medewerkers. Daardoor voelt men zich betrokken en belangrijk.
11. Verklaar aan de medewerkers waarom je een bepaalde beslissing nam.
12. Kies een werkplek tussen medewerkers! Niet op een bovenste verdieping, ver van de 'werkvloer'.
13. Wees consequent maar ook flexibel genoeg niet als star te worden ervaren. Duidelijk wekt vertrouwen en geeft zekerheid.

Wat je ook doet, verplaats regelmatig je blikveld door niet steeds naar je medewerkers en organisatie vanuit hetzelfde 'raam' te bekijken.
Het is als het maken van een foto van een bepaald object. Een andere stand van de camera geeft soms een heel ander beeld. Een zakelijke 'drone' kan ook nuttig zijn om het blikveld van een manager te verrijken e

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  De mentale antenne van de topverkoper
  Dat coachen is ook niet alles.
  Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10