zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

13 tips voor managers

Door: Phil Kleingeld,   19-10-2015,   10:57 uur
 

Ik heb in mijn carrière al heel wat managementstijlen de revue zien passeren. Elke managementstijl werd verkondigd als dé beste stijl, maar als tijden veranderen, veranderen ook de opvattingen daarover. Ik heb in dit artikel 13 praktische tips voor managers bij elkaar gebracht op basis van onderstaande managementstijlen omdat geen van die stijlen enige zekerheid tot succes geeft!

De onderstaande lijst zal ongetwijfeld niet helemaal compleet zijn, maar geeft in ieder geval een aardig overzicht van de vele gedachten over management.


Management by exception
Management by error
Management by terror
Management by objectives
Situational management
Management by walking around
Management by fear
Management of incompetence
Attention management
Management by absence
Management by delegation
Management by stupidity
Management by ignorance
Management volgens Heijermans (Op hoop van zegen!)

13 tips

1. Nieuwe baan? Gebruik je 100 dagen-periode om te begrijpen 'hoe de paarden lopen'.
2. Houd je van de domme en stel 'domme' vragen. Je krijgt meer te horen dan als je de indruk wekt veel te weten!
3. Kies geen partij! Vaak proberen medewerkers je uit te spelen tegenover collega's die ze niet mogen. Blijf neutraal en kies (nog) geen kant!
4. Klagen medewerkers tegen je over een niet aanwezige medewerker? Maak duidelijk dat je dat niet op prijs stelt en stel voor om de niet aanwezige erbij te halen. De manier om roddelen een halt toe te roepen en te ontmoedigen.
5. Merk je dat er een slechte werksfeer heerst? Zeg hoe jij dat ervaart en vraag aan medewerkers hoe dit kan verbeteren.
6. Implementeer snel daarna minimaal 1 aangedragen verbeterpunt. Dit verstevigt je geloofwaardigheid.
7. Geef medewerkers veel aandacht. Geef ze een hand, praat niet alleen over werk maar probeer ook te achterhalen wie ze zijn.
8. Laat regelmatig je gezicht op de 'werkvloer' zien. Dan hoef je later niet op te treden in een programma als 'undercover boss' om je bedrijf en meest waardevolle medewerkers te leren kennen.
9. Wees open! Diplomatie is soms prima, maar daardoor word je als snel als vaag en besluiteloos ervaren.
10. Vraag meningen en advies aan medewerkers. Daardoor voelt men zich betrokken en belangrijk.
11. Verklaar aan de medewerkers waarom je een bepaalde beslissing nam.
12. Kies een werkplek tussen medewerkers! Niet op een bovenste verdieping, ver van de 'werkvloer'.
13. Wees consequent maar ook flexibel genoeg niet als star te worden ervaren. Duidelijk wekt vertrouwen en geeft zekerheid.

Wat je ook doet, verplaats regelmatig je blikveld door niet steeds naar je medewerkers en organisatie vanuit hetzelfde 'raam' te bekijken.
Het is als het maken van een foto van een bepaald object. Een andere stand van de camera geeft soms een heel ander beeld. Een zakelijke 'drone' kan ook nuttig zijn om het blikveld van een manager te verrijken e

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
  ‘Alternatieve waarheden’ over offertes
  Verstrikt in een web van regeltjes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10