zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Aan de slag

Door: Ben Kuiken,   11-08-2015,   15:48 uur
 

We gaan weer aan de slag. En snel ook, want er valt een hoop te doen. De wereld verandert namelijk waar je bij staat, en voor je het weet is je organisatie of je baan overbodig.

Altijd fijn, zo’n vakantieperiode. Tijd voor bezinning, en eindelijk tijd ook om al die boeken eens te lezen die maar zijn blijven liggen. Zoals de bestseller van Salim Ismail, Exponential Organizations. ‘Why new organizations are ten times better, faster, and cheaper than yours (and what to do about it)’, staat er op de voorflap. Dan gaat het natuurlijk over nieuwe disruptieve organisaties als Airbnb, of Uber. Slimme jongens en meisjes die met hun laptop op schoot hele markten overhoop halen. Denk je dat de hotels en taxibedrijven die hebben zien aankomen?


 
Veilig
Wat is het volgende disruptieve idee? Zit jij nog veilig? Oh, je werkt bij een bank. Nee, dan heb je niets te vrezen. Denk je. Geld is al zo goed als volledig digitaal, dus een geldsysteem zonder banken is slechts een kwestie van tijd. Werk je bij de overheid? Ja, dan kunnen ze niet om je heen. Dacht je. In zijn boek beschrijft Ismail de nieuwe overheid als een platform waarop burgers zelf zaken met elkaar kunnen organiseren, zoals de afvalinzameling of het onderhoud van de wegen. De participatiemaatschappij in optima forma, maar dan zonder ambtenaren.
 
Ik hoorde laatst van een gemeente – ik zal de naam niet noemen – waar zestig procent van de ambtenaren ofwel manager is ofwel beleid maakt. Denk je dat we nog zoveel beleidstukken nodig hebben in een tijd waarin de wereld razendsnel verandert? Op het moment dat het stuk af is, heeft een of andere slimme jongen of meisje al een oplossing bedacht én uitgevoerd die veel effectiever en goedkoper is.
 
De lerende mens
Dus als je denkt dat jouw organisatie en baan wel veilig zijn, think twice. En kom in beweging. Ga iets doen! Ga experimenteren, probeer dingen uit en leer daarvan. De mens is creatief en vindingrijk genoeg om vrijwel alle problemen het hoofd te bieden. We leren voortdurend bij, en delen de oplossingen die we hebben bedacht in een steeds grotere stroom van communicatie. Dat is de boodschap van een ander boek dat ik deze zomer heb herlezen: De logica van het gevoel, van Arnold Cornelis. Een dikke pil, dus ga er maar goed voor zitten. Cornelis schreef het boek in de jaren tachtig, dus nog ruim voor de internetrevolutie. Maar achteraf, met de kennis van nu, had hij sommige dingen toch wel goed gezien. Petje af.
 
Met Cornelis zijn we dan ook hoopvol voor de toekomst. Maar dan moeten we nu wel aan de slag. Geen tijd te verliezen.
 
Gelukkig zijn we ook lekker uitgerust. Dat scheelt.
 
Zoek je inspiratie voor nieuw organiseren? Kijk dan eens op ons platform nieuworganiseren.nu of kom naar het grote Nieuw Organiseren Event op 8 oktober. Dit jaar staat dat volledig in het teken van het hoe, dus daarna heb je echt geen enkel excuus meer.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Het Grote Fröbelboek voor Adviseurs, De OrganisatiefilosoofDe Zinmakers en De Laatste Manager. Ben helpt organisaties met het goede gesprek en met een gedragen verandering. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10