zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Ceci n'est pas une organisation

Door: Ben Kuiken,   15-04-2015,   17:30 uur
 

Nieuw organiseren begint bij omdenken. Bijvoorbeeld als het gaat over de organisatie: wat als we die nou eens wegdenken?

Het fijne van een filosofische scholing zoals ik die heb gehad, is dat je kunt spelen met abstracte begrippen. Je begrijpt dat heel veel dingen die wij mensen als vanzelfsprekend zijn gaan zien, dat helemaal niet zijn. Het zijn constructies van de menselijke geest, die je dus ook heel makkelijk anders kunt construeren (of weg kunt denken).



Tafel Neem bijvoorbeeld het begrip ‘organisatie’. Goed beschouwd bestaat die helemaal niet, althans niet op de manier waarop bijvoorbeeld een tafel bestaat. Een tafel kun je vastpakken, je kunt ertegen aan schoppen, je kunt er een kopje op zetten. Maar een organisatie?

Voor de filosofische fijnproevers: natuurlijk is ook het begrip ‘tafel’ een abstract begrip, want je hebt honderden soorten tafels: ronde, rechthoekige, vierkante; op één poot, drie poten, vier; van hout, steen en ga zo maar door. Die noemen we allemaal tafel, maar ook dat is dus eigenlijk een abstractie van de menselijke geest. Dat is handig, want daardoor kunnen we met elkaar communiceren. Maar het kan ons ook in de weg gaan zitten.

Een organisatie bestaat altijd uit meerdere mensen, die dingen met elkaar doen. Er zijn gebouwen, machines, heel veel papieren en apparaten die deze papieren uitpoepen. Er is veelal een merk of meerdere merken (bijvoorbeeld Shell, of Unilever) dat bepaalde associaties oproept. Er zijn soms afdelingen, functies, auto’s van de zaak… En er is iets van een bedoeling: de oprichters van de organisatie zijn ooit gaan samenwerken omdat ze een bepaald doel nastreefden: het onderhouden van de dijken (waterschappen), de handel met de Oost (de VOC) of het opleiden van vakmensen (ROC’s).

Dat allemaal (en nog veel meer) zou je kunnen samenvatten onder het abstracte begrip ‘organisatie’, maar die verzameling is geen dag hetzelfde. Er gaat iemand met pensioen, er komt een stagiaire bij, er wordt een afdeling gesloten of er wordt iets nieuws begonnen. De organisatie verandert dus voortdurend, ook als er geen officieel verandertraject wordt ingezet.

Overleven Het interessante is natuurlijk dat we in de organisatiekunde heel veel bezig zijn met de tamelijk nutteloze exercitie van het veranderen van de organisatie. ‘De wereld verandert, dus wij moeten mee veranderen om te overleven,’ hoor je dan. Maar waarom zou de organisatie eigenlijk moeten overleven? Als je de organisatie beschouwt als een middel tot een bepaald doel (of bedoeling, zoals Wouter Hart zo mooi heeft verwoord), en dat doel verandert, dan heb je misschien een ander middel nodig. Een schroevendraaier in plaats van een hamer.

Het probleem van heel veel mensen in organisaties is dat zij een hamer in handen denken te hebben, en daardoor overal spijkers zien om op te slaan. Maar die hamer bestaat alleen in hun eigen hoofd; als ze die wegdenken, zien ze dat ze ook een schroevendraaier tot hun beschikking hebben, en een knijptang, een zaag en een sleutel…

Een organisatie is geen vaststaand gegeven. Denk haar weg, en ga (nieuw) organiseren.

Deze week verschijnt bij uitgeverij Haystack het nieuwe boek van Ben Kuiken, Eerste Hulp bij Nieuw Organiseren. Het is een praktische gids om met nieuw organiseren aan de slag te gaan.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. In maart verschijnt zijn nieuwe boek, De Zinmakers, waarin hij het thema complexiteit onderzoekt en de vraagt stelt hoe we daarmee om kunnen gaan. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
 

Laatste weblogs

  Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
  OOBE maar dan wel PnP
  Drie Grote Vragen die we onszelf zouden moeten stellen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
OOBE maar dan wel PnP
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Pandemie versnelt de digitale transformatie
'Technologische innovaties mislukken nog voordat ze worden gelanceerd'
Gedeeltelijke lockdown heeft grote impact op parkeertransacties
meer top 10