zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Besproei de planten, niet het onkruid

Door: Ben Kuiken,   11-11-2014,   16:09 uur
 

We zijn in organisaties vooral bezig met de dingen die niet goed gaan of beter kunnen. Maar alles waar je aandacht aan besteedt, groeit. Let daarom vanaf nu alleen nog maar op de dingen die wel goed gaan. Dat geeft de organisatie vleugels.

"Mag ik je wat feedback geven?" Als een collega u dit vraagt, weet u eigenlijk al hoe laat het is. ‘Oh jee, nou komt het,’ denkt u. ‘Zet je schrap, ik heb iets niet goed gedaan.’ Hersenonderzoekers hebben mensen die met deze vraag werden benaderd eens onder een scanner gelegd. En wat blijkt? De amygdala gloeit op, en zet de hersenen in de vluchtstand. Wegwezen hier, er dreigt gevaar! Alle andere delen van de hersenen, zoals de prefrontale cortex en het werkende geheugen, worden tijdelijk op een laag pitje gezet. Want als we moeten vluchten, hebben we daar alle energie en hersencapaciteit voor nodig. De ontvanger hoort dus nog nauwelijks wat de inhoud van de feedback is.



Trainingen
Vreemd eigenlijk dat we nog steeds trainingen organiseren in het geven en ontvangen van feedback. Alsof feedback hoort bij het moderne organisatieleven. We willen het morgen namelijk allemaal beter doen dan vandaag. Het was al aardig, maar het kan natuurlijk altijd beter. En daarom wijzen we de ander maar wat graag op zijn of haar fouten.

Complimenten
Natuurlijk, positieve feedback bestaat ook. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak geeft u een compliment? En hoe vaak laat u dat compliment vervolgens volgen door een of andere vorm van kritiek? Ook dat hebben we namelijk geleerd op die cursus: altijd eerst iets positiefs zeggen, en dan pas mogen we ongehinderd kritiek spuien. Alsof die kritiek daardoor minder hard zou aankomen.

Zeurders en klagers
Alles waar je aandacht aan besteedt, groeit. Dus als je aandacht besteedt aan de dingen die niet goed gaan, dan wordt dat alleen maar groter en belangrijker. Hetzelfde gebeurt met de zeurders en klagers: zij eisen alle aandacht op van de manager, waardoor zij steeds belangrijker lijken.
Hoe zou het daarom zijn om vanaf nu alleen nog maar aandacht te besteden aan de dingen die wél goed gaan? Aan de collega’s die zich op een positieve manier inzetten voor het eindresultaat? En hoe zou het zijn als we vanaf nu onze successen zouden vieren, en de dingen die minder goed gingen eens zouden negeren.

PRET
"Besproei de planten, niet het onkruid." Dit is een gevleugelde uitspraak van Pascal Bos, hoofd van de afdeling engineering van JAZO Zevenaar en bedenker van PRET. De P van PRET staat namelijk voor Positief. Sinds Bos alleen nog maar aandacht besteedt aan de Positieve dingen op zijn afdeling, kreeg het bedrijf vleugels. Medewerkers gingen groeien en gingen dingen doen die Bos van tevoren niet achter ze had gezocht. Kijk, en daar word je als manager ook heel blij van.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. In maart verschijnt zijn nieuwe boek, De Zinmakers, waarin hij het thema complexiteit onderzoekt en de vraagt stelt hoe we daarmee om kunnen gaan. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
 

Laatste weblogs

  Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
  De 5 zegeningen van burn-out
  Hoe ontdek je nr. 1 talent en zet je talentmanagement goed op de kaart?
 
reacties
 
asha mangre  |   | 
14-01-2015
 | 
10:07 uur
I try, really really very hard.

Elke dag probeer ik me positief in te stellen, de goede dingen aan te halen. Maar reacties als ''oh, vergeten, oh vergeten, oh ja...'' maakt het wel erg moeilijk. Ik geef tips, advies: schrijf het op, plan het in in je weekplanningen, maak een actielijst, print mailtjes uit van wat je nog moet doen etc etc.

Wat doe je daarmee?

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
meer top 10
vacatures
meer vacatures