zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Waarom Gevers 374 procent meer succesvol zijn dan Nemers en Matchers!

Door: Wout Plevier,   12-06-2014,   13:50 uur
 

We hebben ons jaren lang gericht tijdens werken op behalen van resultaten. Daar werden dan trainingen en coaching op ingezet om de talenten te ontplooien, de inzet te verhogen en meer resultaat te bereiken. Nu is onze kans van slagen meer dan ooit afhankelijk van anderen. Leer waarom matchers en nemers minder succesvol zijn dan gevers!

Ik kreeg van een redactrice van een vooraanstaand uitgever deze week lovende woorden over mijn wijze van trainen en bijdrage aan anderen. Super leuk natuurlijk! Ze schreef: "door jouw talent en inspiratie te koppelen aan werkelijk verbeteren van de performance van je deelnemers, overstijgen de cursisten zichzelf". Wauw, ik ben blij!



Ze stuurde me ook een leuk boek van Adam Grant: "De verborgen dynamiek van succes", waarin ze een paralel trok tussen mijn manier van trainen en waarom sommige mensen daardoor veel meer voor elkaar krijgen dan anderen. Ik lees snel dus hierbij de cruciale conclusie door Adam Grant, hoogleraar Psychologie aan Wharton.

Conclusie: 
Er bestaan drie type mensen:
  • De nemers: proberen zo veel mogelijk te krijgen van anderen.
  • De matchers: streven naar een evenwicht tussen geven en nemen (grootste groep).
  • De gevers: zeldzame groep die geeft zonder iets ervoor terug te verwachten.
  • Opmerkelijk zijn degenen die het meest bereiken de gevers. 

    Gek genoeg is de grote groep gericht op matchen of nemen. Dit verklaart voor een groot gedeelte ook onze recessie en de huidige positie van banken, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen en andere grote conglomeraten. Ego overheerste veelal t.o.v. integer en wederkerig handelen. "Yeah sure, milieu is belangrijk maar het moet niets kosten". "Ja biologisch eten is goed maar het eten moet wel goedkoop zijn", "Natuurlijk vinden we een gelukkige werknemer belangrijk maar er moet wel resultaat gehaald worden, dus daar sturen we op", "ik ben de directeur en stippel mijn carriere zo uit, dat ik mijn zin krijg en later ook nog bonussen kan pakken, no matter what!" Gechargeerd of toch een kern van waarheid?

    Fylosofie
    Ik geloof dat bedrijven met een goede fylosofie, een duidelijke en inspirerende visie, een heldere strategie, een duidelijk stappenplan, een goed team en de wil om assets te geven die waarde toevoegen aan shareholders: klanten, employees en raad van bestuur, de absolute toekomst hebben. Vandaar dat ik vorig jaar begonnen ben met de BrainBoost Experience. Verander de waarneming van individuen, teams, organisaties om meer op zoek te gaan naar een inspirerende visie, die mensen motiveert om er voor te gaan, alle talenten aan te schakelen. Dit onderbouwd met een duidelijke strategie, een helder stappenplan en ook het verdienmodel dat de shareholders tevreden houdt. Wat zeg ik, tevreden houdt, die enthousiaste ambassadeurs van ze maakt, die trots zijn op hun bedrijf. Wees transparant over je werkwijze en verdienmodel en deel met de wereld op een wederkerig manier en BOOOOOOM veel meer impact en resultaat!

    Met impact geven
    Omdat geven niet in onze natuur zit; het kost je namelijk in eerste instantie iets en dat voelt voor sommigen toch aan als een soort van verlies, hierbij een aantal praktische tips, hoe je geven in je leven kunt vergroten.

  • Vul de enquete in bij www.giveandtake.com en ontdek jouw geefcoefficient. Nodig ook je omgeving (werknemers en klanten) uit om dit voor je doen. Dan kun je op basis hiervan acteren en tegelijkertijd meer in gesprek komen met je omgeving over hun wensen en belangen.
  • Start intern of extern wederkerigheidskringen op waarbij je 20 minuten per week besteedt aan uiten van verzoeken en helpen van elkaar om deze in te vullen.
  • Help anderen hun baan meer vorm te geven rond hun interesses en passies. Uiteraard in overeenstemming met het bedrijfsbelang. Of ontwerp je eigen baan zodat er meer geven mogelijk is. Vorige week stond er een artikel in de krant over een dame bij de ministeries die ervoor heeft gezorgd dat haar team en andere teams e-mailvrij werden, door een meer persoonlijke manier van werken en interacteren. = Bruis en betere resultaten!
  • Begin een "liefdesmachine: zorg dat via collega erkenningsprogramma geefgedrag openbaar zichtbaar wordt. 
  • verleen 5 minuten gunsten: bekijk je linkedin, adressenboek, facebookpagina en zoek naar 2 mensen per week die je aan elkaar koppelt omdat ze een toegevoegde waarde naar elkaar kunnen leveren.
  • Beoefen krachteloos communiceren en wordt een pleitbezorger: leg tijdens vergaderingen de komende week de nadruk op 20% je mening geven en 80% op luisteren. 
  • Sponsor een nieuw initiatief via Kickstarter en help anderen ook om hun droom en jouw ideologie tot leven te brengen.
  • Wat werkt beter: elke dag een beetje of blokken?
    Clusteren van meerdere geefacties in een blok tijd leveren hoger rendement op dan elke dag een beetje.

    Verdient iedereen geven?
    Nee! De simpele reden hiervoor is dat jezelf maar beperkt tijd hebt. Dus soms is het gewoon slim om wijs te kiezen. De mensen aan wie je geeft hebben wel een bepaalde passie, basistalent of wijze van onverzettelijkheid nodig. Dus beter geven aan mensen die er 100% voor gaan en wil en inzet tonen om hun passie en talent tot leven te brengen dan iemand die wel het intellectueel niveau heeft maar niet de noodzakelijke enthousiasme, passie en talent om acties doelgericht tot leven te brengen

    Kun je aan iedereen geven op elk moment?
    Ja! En dat mag ook. Ik ken trainers die alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk mensen geinspireerd te krijgen mee te leren. Lukt dat altijd? Natuurlijk niet maar zijn geven inspireert wel heel veel mensen.

    Kun je dit als leidinggevende nog beinvloeden?
    Een mens heeft natuurlijk een bepaalde grondhouding nodig: een bepaalde drive, inzet, elan, talent en doorzettingsvermogen. Ook kun je mensen soms begeleiden om het versneld te ontwikkelen. Maar de invloed van attributie is heel groot. Attributie is het beeld dat de mens over zichzelf krijgt, als gevolg van hoe zijn leraar/ coach over hem denkt. En ook hoe de persoon zelf denkt over zijn mogelijkheden en dit versterkt elkaar. 

    Maar hoe zit het dan met mijn belangen?
    Uiteraard mag je nog steeds opkomen voor jezelf. Het is ook nog steeds goed om een goed verdienmodel te hebben en ja er "moet" ook gewerkt worden. Maar ontwikkel het bewustzijn dat je meer voor elkaar krijgt, een grotere inspiratie creeert en duurzaam investeert in positief gedrag als je iets meer de nadruk legt op belangenloos geven! Samen met een inspirerende visie, een goede en heldere strategie, een bepaalde mate van discipline en doorzettingsvermogen om het te volbrengen en een goede samenwerking in een team kan dit leiden tot: hoge performance, een goede sfeer, open communicatie, transparante resultaten.

    Succes... en ik geniet nog even na van een mooi compliment en heb al 2 partijen met elkaar geconnect. Wie connect nog even met mij op twitter, linkedin of facebook. Zoek op WoutPlevier en ik geef je gratis een vers geefadvies dat je verder helpt!

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Karolien Meersman - Healthy Words  |   | 
17-06-2014
 | 
15:19 uur
Wat je geeft, geef je sowieso ook aan jezelf. Het helpt mij ook eraan te denken dat - in de omgekeerde zin - wat je een ander aandoet, je sowieso ook aan jezelf doet...
Mooi artikel.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10