zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Contentmanagement draait om geloofwaardigheid

Door: Phil Kleingeld,   11-02-2014,   12:40 uur
 

Er is een aantal gebruikers van sociale media dat zichzelf 'expert' of zelfs 'goeroe' noemt. Op bijvoorbeeld de ruim 200 miljoen profielen op Linkedin komt het woord 'expert' in ruim 1% voor en de woorden 'guru' of 'goeroe' in 1‰.  Nu zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn van welke titel of kwalificatie iemand zich wil bedienen, maar verwacht niet van mij dat ik daaraan een bepaalde geloofwaardigheid toeken. Telling is not selling!


Geloofwaardigheid


Het kan best zijn dat de zelfverklaarde experts ook werkelijk experts zijn op hun vakgebied, maar om dat nu van uzelf te zeggen komt niet geloofwaardig over; evenmin als de kwalificaties die op websites te lezen zijn waarin men verklaard de beste te zijn op het vakgebied, de beste service geeft en de hoogste kwaliteit. Allemaal ongeloofwaardige kwalificaties. Uit diverse publicaties blijkt, dat 3 van de 4 consumenten van producten en diensten vinden dat de kwalificaties sterk overdreven zijn en dat slechts 2,8% van de consumenten aangeeft dat de kwalificaties kloppen; 2,8%!  Als dit het geval is met consumenten, zal dit waarschijnlijk ook het geval zijn in de B2B want, zowel B2C als B2B is eigenlijk niets anders dan H2H (Human to human!)

De vraag is dus waarom de zelfbenoemde goeroes en experts zichzelf, ondanks de genoemde cijfers, zichzelf toch zo blijven noemen?

Vertrouwen is de sleutel
Zakendoen, actief en geloofwaardig zijn in het maatschappelijk verkeer valt of staat bij het woord 'vertrouwen'. Als dat er niet (meer) is zal men nooit een succes van zichzelf, een organisatie of politieke groepering kunnen maken. Politici, ondernemers, banken, verzekeringsmaatschappijen, journalisten en ga zo nog maar even door, liggen de laatste jaren regelmatig onder vuur omdat het waarheidsgehalte van hun communicatie soms bijzonder twijfelachtig is. Neem de situatie rond minister Plassterk maar als recent voorbeeld.  Het land staat op zijn kop omdat de minister niet de waarheid zou hebben verteld en daarmee het vertrouwen van het electoraat heeft verspeeld.

Kortom, als we twijfelen aan de betrouwbaarheid van de ontvangen informatie, vertrouwen wij de brenger van die informatie niet!

Vertrouwen kweken
Nuchtere Nederlanders gebruiken regelmatig het gezegde:'Doe maar gewoon want dan doe je gek genoeg.' Nee, ik zeg niet dat u uw hoofd niet boven het maaiveld kunt uitsteken, want u mag best opvallen, maar doe dat eens op een andere manier. Een paar tips:
1. Stop ermee uzelf te bewieroken; laat dat maar aan anderen over.
 - Gebruik bij Linkedin de aanbevelingen en onderschrijvingen van deskundigheid en vaardigheden.
 - Controleer uw webteksten en brochures op onjuistheden of halve waarheden
 - Neem geloofwaardige en controleerbare referenties op
2. Geef toe dat u niet alles weet!  Juist dat maakt u alleen maar geloofwaardiger.
3. Ken uw beperkingen en verkoop dus geen knollen voor citroenen.
4. Wees open en houd geen belangrijke informatie achter.
5. Als u kennis niet paraat hebt, geef dat toe en zeg toe het op te zoeken. Zuig niets uit uw duim!
6. Het herhalen van onzin maakt uw verhaal niet geloofwaardiger; wees kritisch op uzelf!
7. Ondersteun beweringen met feiten/cijfers en vermeldt daarvan de bron(nen).
8. 'Beter goed gestolen dan slecht zelf verzonnen' komt u vroeger of later duur te staan. Aan één Emile Ratelband hebben we in Nederland al genoeg!
9. Er zijn steeds meer mensen die lichaamstaal goed kunnen lezen. Bedenk daarom, dat u met uw mond kunt liegen, maar dat uw lichaam u verraadt! Als u niet liegt behoeft u ook niets te onthouden!

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
  ‘Alternatieve waarheden’ over offertes
  Verstrikt in een web van regeltjes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10