zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Contentmanagement draait om geloofwaardigheid

Door: Phil Kleingeld,   11-02-2014,   12:40 uur
 

Er is een aantal gebruikers van sociale media dat zichzelf 'expert' of zelfs 'goeroe' noemt. Op bijvoorbeeld de ruim 200 miljoen profielen op Linkedin komt het woord 'expert' in ruim 1% voor en de woorden 'guru' of 'goeroe' in 1‰.  Nu zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn van welke titel of kwalificatie iemand zich wil bedienen, maar verwacht niet van mij dat ik daaraan een bepaalde geloofwaardigheid toeken. Telling is not selling!


Geloofwaardigheid


Het kan best zijn dat de zelfverklaarde experts ook werkelijk experts zijn op hun vakgebied, maar om dat nu van uzelf te zeggen komt niet geloofwaardig over; evenmin als de kwalificaties die op websites te lezen zijn waarin men verklaard de beste te zijn op het vakgebied, de beste service geeft en de hoogste kwaliteit. Allemaal ongeloofwaardige kwalificaties. Uit diverse publicaties blijkt, dat 3 van de 4 consumenten van producten en diensten vinden dat de kwalificaties sterk overdreven zijn en dat slechts 2,8% van de consumenten aangeeft dat de kwalificaties kloppen; 2,8%!  Als dit het geval is met consumenten, zal dit waarschijnlijk ook het geval zijn in de B2B want, zowel B2C als B2B is eigenlijk niets anders dan H2H (Human to human!)

De vraag is dus waarom de zelfbenoemde goeroes en experts zichzelf, ondanks de genoemde cijfers, zichzelf toch zo blijven noemen?

Vertrouwen is de sleutel
Zakendoen, actief en geloofwaardig zijn in het maatschappelijk verkeer valt of staat bij het woord 'vertrouwen'. Als dat er niet (meer) is zal men nooit een succes van zichzelf, een organisatie of politieke groepering kunnen maken. Politici, ondernemers, banken, verzekeringsmaatschappijen, journalisten en ga zo nog maar even door, liggen de laatste jaren regelmatig onder vuur omdat het waarheidsgehalte van hun communicatie soms bijzonder twijfelachtig is. Neem de situatie rond minister Plassterk maar als recent voorbeeld.  Het land staat op zijn kop omdat de minister niet de waarheid zou hebben verteld en daarmee het vertrouwen van het electoraat heeft verspeeld.

Kortom, als we twijfelen aan de betrouwbaarheid van de ontvangen informatie, vertrouwen wij de brenger van die informatie niet!

Vertrouwen kweken
Nuchtere Nederlanders gebruiken regelmatig het gezegde:'Doe maar gewoon want dan doe je gek genoeg.' Nee, ik zeg niet dat u uw hoofd niet boven het maaiveld kunt uitsteken, want u mag best opvallen, maar doe dat eens op een andere manier. Een paar tips:
1. Stop ermee uzelf te bewieroken; laat dat maar aan anderen over.
 - Gebruik bij Linkedin de aanbevelingen en onderschrijvingen van deskundigheid en vaardigheden.
 - Controleer uw webteksten en brochures op onjuistheden of halve waarheden
 - Neem geloofwaardige en controleerbare referenties op
2. Geef toe dat u niet alles weet!  Juist dat maakt u alleen maar geloofwaardiger.
3. Ken uw beperkingen en verkoop dus geen knollen voor citroenen.
4. Wees open en houd geen belangrijke informatie achter.
5. Als u kennis niet paraat hebt, geef dat toe en zeg toe het op te zoeken. Zuig niets uit uw duim!
6. Het herhalen van onzin maakt uw verhaal niet geloofwaardiger; wees kritisch op uzelf!
7. Ondersteun beweringen met feiten/cijfers en vermeldt daarvan de bron(nen).
8. 'Beter goed gestolen dan slecht zelf verzonnen' komt u vroeger of later duur te staan. Aan één Emile Ratelband hebben we in Nederland al genoeg!
9. Er zijn steeds meer mensen die lichaamstaal goed kunnen lezen. Bedenk daarom, dat u met uw mond kunt liegen, maar dat uw lichaam u verraadt! Als u niet liegt behoeft u ook niets te onthouden!

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is schrijver, columnist, digitale communicatieadviseur en business coach. Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Rent-a-Pen is het (be)schrijven van persoonlijke biografieën van babyboomers en het verzorgen van workshops over dit onderwerp. 

U kunt hem volgen op Twitter , LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
  De 5 zegeningen van burn-out
  Hoe ontdek je nr. 1 talent en zet je talentmanagement goed op de kaart?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
Extra uurtje werken, lekker lunchen (1) 
top10
Checklist: Zieke werknemer begeleiden volgens Wet Poortwachter
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
Bent u zelfstandig, een teamspeler, hands-on en omgevingssensitief?
Hoe groeit u mee met de klantverwachting in de B2B-markt?
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Cloud-expert is de nieuwste droombaan
Dekkingsgraad pensioenfondsen blijft grillig
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
meer top 10
vacatures
meer vacatures