zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

En dan nu de innovatie bink

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   04-02-2014,   08:14 uur
 

Het is al heel lang geleden dat 3M met de succesvolle post-its op de markt kwam. Nog steeds heet 3M succesvol te zijn in innovaties, maar welke producten hebben ze dan nog meer opgeleverd? Veel innovaties blijken achteraf louter toeval. Structureel werken aan innovaties is een heel ander verhaal, maar de top vraagt nu om innovaties en klaagt dat managers te weinig leveren. Als je als manager de innovatiekracht van je team vergroot dan ben je de innovatie bink! Of niet?

De levenscyclus van producten is steeds korter. Hele markten krijgen plotseling te maken met fundamentele veranderingen zoals de post, de energiemarkt of de zorgverzekeringen. Nieuwe concepten zoals Het Nieuwe Werken zetten de kantoorinrichting op de  kop. 'Never waste a good crisis'. Als dan ook nog de concurrent met succes een nieuw product introduceert zou je denken dat niets meer in de weg staat. Met natte voeten moeten de dijken hoger. Helaas is dan het beste moment eigenlijk al voorbij. Want zodra de omzet terugloopt wordt er bezuinigd en moeten managers zorgen voor betere cijfers. De wens om te innoveren is groter dan ooit, en tegelijkertijd is de productie en de omzet belangrijker dan ooit. Als er al ruimte is voor ideeën dan moeten ze direct iets opleveren. Als er niet meteen een goede business case van gemaakt kan worden, dan kan het ook geen project worden. Dus verder dan 'nu vernieuwd' en 'nu met extra vitamine C' komt het dan niet.



Speld in een hooiberg
Innovatie gaat niet alleen over projecten en business cases. Het kenmerk van innovatie is dat je niet weet waar je uit komt. Veel organisaties hebben het te lang niet meer gedaan en weten niet meer hoe het moet. Organisaties zijn niet (meer) bedreven in 'out of the box'. Een enkel idee kreeg de ruimte, en dat werden niet de successen die men verwachtte. Directies weten niet meer dat er 100-den ideeën moeten zijn, 10-tallen ideeën verder uitgewerkt om er uiteindelijk eentje te laten slagen. Nu is de kans op experimenteren verkeken. Als er geen zekerheid bestaat over het resultaat, dan ook geen investering.

Niet herkend en erkend
Onze ervaring is dat veel bedrijven op dit moment wel willen, maar moeilijk kunnen. Het is alsof een stilstaande trein ineens op topsnelheid moet gaan rijden. Veel managers en hun teams zijn in de loop van de jaren wel met ideeën gekomen die niet begrepen werden, dus waarschijnlijk 'out of the box', en die zijn afgewezen met de bekende idea killer 'dat kan hier/nu niet'.

Dooddoener
Hoeveel druk ervaar jij om te innoveren, terwijl je tegelijkertijd de ruimte niet voelt? We kennen wel managers die zo overtuigd waren van een idee dat ze er zelfstandig mee aan de slag gingen. Sommigen succesvol, de meesten namen een flink risico. Hoeveel risico je wilt lopen moet je zelf maar bepalen, maar als jij als manager alle ideeën van jezelf en je medewerkers afstopt met 'dat kan niet' weet je zeker dat jij de innovatie bink nooit zal zijn.

 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Corona-klagen
  Kort door de bocht coaching?
  Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10