zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vertrouwen in conflicten

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   26-03-2013,   12:35 uur
 

We komen nu regelmatig teams tegen waar de spanningen zijn opgelopen. Crisis, bezuinigingen en zwaardere competitie zijn een belangrijke oorzaak van conflicten. Als samenwerking belangrijk is, hebben conflicten een grote invloed op de productie, daardoor lopen de spanningen nog verder op en zie dat dan als manager nog maar eens bij te sturen.

Een conflict is meestal een uit de hand gelopen verschil van mening of visie. Als manager weet je dat dit soort verschillen van mening en visie juist een kwaliteit zijn van ieder team. Als iedereen hetzelfde denkt, heb je dan een team nodig? Maar om met die verschillen om te gaan is het belangrijk dat teamleden elkaar vertrouwen. Dat ze vertrouwen in de goede intenties en kwaliteiten van de collega's. In een cultuur van vertrouwen zijn medewerkers niet zo bang voor conflicten. Dan zijn ze in staat de verschillen van mening te delen, het niet zo persoonlijk te maken en te escaleren als ze er zelf niet uitkomen.



Waar gaat het om
Als mensen dicht op elkaar zitten, veel samen moeten werken en onder een behoorlijke druk, dan is de kans op verschillende ideeën groot. Als er dan ook nog weinig vertrouwen bestaat in het team, dan loopt het snel uit de hand en is een conflict zo geboren. Als je je als manager veel met conflicten bezig moet houden dan ben je op de verkeerde weg. Een conflict betekent afleiding van waar het werkelijk om gaat, stilstand op alle fronten. Alle energie trekt naar binnen.

Aan de bak
Als je eenmaal in zo'n situatie zit is het lastig om je rol als manager te bepalen, maar je moet wel aan de bak. Een paar tips die mogelijk helpen:
- Ontken het conflict niet, leg het openlijk op tafel en zorg dat alle relevante informatie voor iedereen beschikbaar komt.
- Speel niet te snel voor scheidsrechter. Maak jouw criteria voor een oplossing duidelijk en laat het team zelf nadenken over de mogelijke opties.
- Houd de emoties binnen de perken door steeds de koppeling te blijven maken met het werk.
- Maak duidelijk dat niet iedereen op dezelfde manier denkt en dat je dat ook niet verwacht. Maar je moet wel beslissen en dat gebeurt op basis van een stevige inhoudelijke discussie. Je verwacht niet dat iedereen blij zal zijn met de uiteindelijke beslissing. Je verwacht wel dat iedereen na die stevige discussie de beslissing wel volgt.

Voorkomen en genezen
Startende managers willen het altijd graag hebben over omgaan met conflicten. Wij zijn meer van de school dat je flink moet investeren in een klimaat van vertrouwen, daarmee voorkom je echte conflictsituaties. Werk aan teamontwikkeling, niet alleen aan de resultaten en de individuele ontwikkeling. Vertrouwen bouwen is een voortdurende opdracht van een manager, dan zijn hoog oplopende conflicten zeldzaam. Heb je het toch niet kunnen voorkomen, en is er ook nog flink wat wantrouwen, dan lukt het je als manager vaak niet meer een conflict alleen op te lossen, vraag daar dan hulp bij een goede HRM-er.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10