zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Ze doen niet wat ik vraag

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   05-02-2013,   09:52 uur
 

Herman pakte zijn aantekeningen uit zijn managementopleiding er even bij. Boos over het feit dat één van zijn medewerkers een opdracht niet had uitgevoerd. Onacceptabel! Maar hoe pak ik dit aan? Is dit nu een discipline-/correctiegesprek? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

Vaak denken we dat medewerkers iets niet doen omdat ze er gewoon geen zin in hebben. Dat kan, maar is niet noodzakelijk, de oorzaak kan zelfs bij de manager liggen. Dus voordat je iemand verwijten maakt, is het misschien verstandig om ook de andere mogelijkheden na te gaan.



Geen flauw idee waar hij het over heeft
Een klassiek communicatie vraagstuk. De medewerker weet niet wat hij moet doen en ook niet hoe. De manager gaat ervan uit dat het duidelijk is, en checkt niet bij de medewerker of dat klopt. De medewerker ervaart een vanzelfsprekendheid die hij niet herkent en houdt zijn mond maar. Je wilt niet weten hoe vaak dit voorkomt.

Hoe moet dit?
Onlangs vroeg een manager aan zijn teamleden om binnen een maand met een jaarplan te komen voor het volgend jaar, waaraan hij de eis verbond dat het een plan van het hele team moest zijn. Op dat niveau was nooit eerder een jaarplan gemaakt. Zonder aanwijzingen, instructies, of een format, kostte het de teamleiders veel tijd en energie om iets te maken. Het is niemand gelukt met een fatsoenlijk plan te komen. Dit lijkt een opleidingsvraagstuk. Zijn mensen voldoende toegerust om de taak goed uit te voeren?

Dat wil ik helemaal niet doen!
Dit is het bekende motivatievraagstuk. Opdrachten blijven liggen omdat medewerkers er geen zin in hebben. Het zijn het soort taken waar ze een hekel aan hebben en die ze uit zichzelf nooit op zouden pakken.

De verkeerde persoon
Soms zijn managers niet zo gelukkig in het koppelen van een taak aan een persoon. Een intelligente nerd laat je niet de communicatie met de klanten verzorgen. Niemand wordt daar gelukkig van. Dit lijkt meer een selectievraagstuk.

Ik wil wel, maar het lukt niet
Vooral in hiërarchische organisaties heeft ieder zo zijn eigen gebiedje. Zonder autoriteit kan je niet zomaar iets voor elkaar krijgen op het terrein van een ander. Dit lijkt een organisatievraagstuk. De manier waarop het werk georganiseerd is maakt dat het iemand niet lukt om de opdracht uit te voeren.

Een ethische blokkade
Het komt regelmatig voor dat mensen iets moeten doen dat tegen hun gevoel in gaat. De normen en waarden van de persoon komen dan niet overeen met de normen en waarden die de organisatie in de praktijk laat zien. Dit kan gaan om een wettelijke overtreding, bijv. het weg laten lopen van verontreinigd water in het riool. Maar het kan ook heel persoonlijk zijn. Productiefoutjes weg moffelen voor de klant? Een oudere medewerker hogere productienormen opleggen die waarschijnlijk niet haalbaar zijn? Dit lijkt een leiderschapsvraagstuk en het komt vaker voor dan je denkt.

 Herman zag naast zijn aantekeningen over het disciplinegesprek ook nog zijn notities over andere mogelijke redenen van medewerkers om niet te doen wat hun manager vraagt. Hij had een goed leiderschapsprogramma gevolgd.
 

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Michel Jongbloed  |   | 
9-02-2013
 | 
14:07 uur
Hallo Aart,

Prachtig artikel (been-there-done-that :-).

In relatie hiermee heb ik ook ervaren dat het belangrijk is dat je je mensen vertelt welk belang je aan de opdracht hecht.

Hoewel je natuurlijk aan elke taak een deadline kunt hangen, vind ik het persoonlijk beter als mijn mensen zelf begrijpen dat de ene taak belangrijker/invloedrijker is dan een andere taak. Ik geef dan ook bij voorkeur geen deadline aan een taak, maar vertel hoe (on)belangrijk de opgegeven opdracht is en welke invloed het resultaat op onze organisatie heeft.

Dat motiveert de medewerkers en zorg meestal ook voor betere resultaten.
Aart Pijl MCM MA CMC  |   | 
9-02-2013
 | 
14:37 uur
Ha die Michel,

Mooie aanvulling die je beschrijft. Hoewel er wel algemene regels zijn is veel A.V.P.O. afhankelijk van plaatselijke omstandigheden.De taak, de urgentie, de bestaande cultuur, de moeilijkheidsgraad, taakvolwassenheid enz. Over planning en deadlines is nog veel te schrijven. Mijn volgende weblog gaat over sportieve planning.
Succes verder met slimmer-werken!

grtn A@rt

Richard de Wit  |   | 
12-02-2013
 | 
09:32 uur
Vanaf de eerste zin is dit een humorverhaal. Aantekeningen van management cursus. Een goed leider doet dit van nature en heeft dit soort zaken onder controle. Te veel zogenaamde managers die de kwaliteiten niet bezitten. In 2013 is aangetoont dat alle studies workshops etc totaal geen vruchten afwerpen. Terug naar de tekentafel vrees ik.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10