zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven manieren om een nieuwe baan te vinden via LinkedIn

Door: Jan Vermeiren,   25-06-2012,   16:39 uur
 

LinkedIn is een ongelooflijk krachtige tool die ons kan helpen om snel potentiële werkgevers te vinden. Echter weinig werkzoekenden kennen alle proactieve mogelijkheden die LinkedIn biedt. Daarom zetten we in dit artikel er een paar op een rijtje. Om de beste resultaten te verkrijgen, heeft u een basis netwerk nodig. Hoe u dit snel opbouwt, kan u lezen in het boek "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" (gratis te downloaden van www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com).


Naast een basis netwerk dient u ook een goede definitie van uw droomjob te maken en op te schrijven wie de personen/functies zijn die u kunnen aanwerven. Denk daarbij niet enkel aan recruiters of HR managers, maar vooral aan de manager in wiens departement of team u zou gaan werken.


 
Voor de tips ga ik er van uit dat u dus een basis netwerk hebt en uw droomjob (inclusief de personen die u kunnen aanwerven) gedefinieerd hebt.

Dan zijn dit enkele manieren waarop LinkedIn u kan helpen potentiële werkgevers te vinden:

1. Gebruik "Find Jobs" om vacatures te vinden die op LinkedIn geplaatst zijn.
Als u een vacature vindt, ziet u direct ook via wie u met dit bedrijf verbonden bent. U kan deze persoon om meer achtergrondinformatie vragen of een introductie bij een recruiter, HR Manager of de manager van het team.

Dit deel van LinkedIn bevat echter slechts een heel klein deel van alle openstaande vacatures in Nederland (en de rest van de wereld). Wees dus zeker niet ontgoocheld als u hier niets vindt. Er zijn nog 6 andere tips.

2. Creëer "Alerts" i.v.m. vacatures.
Als u een zoekopdracht hebt uitgevoerd, kan u deze opslaan (Save Search). LinkedIn voert dan automatisch voor u deze zoekactie uit volgens het door u gekozen tijdsinterval. Het resultaat wordt naar uw mailbox gestuurd.

3. Doe een zoekactie op de namen van de personen die u zouden kunnen aanwerven.
Kijk wie u gemeenschappelijk kent en vraag aan uw contact om u met die manager in contact te brengen.

4. Doe een "Advanced Search" met de criteria waaraan de personen  die u zouden kunnen aanwerven voldoen.
Houd daarbij rekening dat er verschillende synoniemen voor eenzelfde functie kunnen bestaan. Bv. Marketing Directeur, Marcom Director, Marketing Manager,…
Kijk wie u gemeenschappelijk kent en vraag aan uw contact om u met die persoon in contact te brengen.

5. Blader door de connecties op LinkedIn van uw eigen contacten.
Bij voorkeur uw huidige contacten die voor het bedrijf werken waarvoor u wil werken of die in dezelfde sector werkzaam zijn. De kans is immers groter dat zij een interessant persoon voor u in hun netwerk hebben zitten.

Als u een potentiële werkgever hebt ontdekt, vraag dan aan uw gemeenschappelijk contact om u met hem in contact te brengen.


6. Word lid van de Groups waar de personen die u zouden kunnen aanwerven lid van zijn.
Ten eerste vindt u op eenzelfde plaats verschillende mensen terug.

Ten tweede kan u uw zichtbaarheid en reputatie opbouwen door in Discussions mensen verder te helpen.

Ten derde hebt u de kans om hen rechtstreeks te contacteren hoewel ze niet in uw eerstegraadsnetwerk zitten en ze in hun account hebben aangegeven enkel via een connectie benaderd te willen worden. De reden is dat u in elke Group apart moet aangeven dat u niet wil dat de andere Group leden u direct kunnen contacteren. Weinig mensen weten dit, dus veranderen ze dit niet.

7. Creëer "Alerts" i.v.m. personen.
Dit zijn zoekopdrachten die u opslaat (Saved Searches) en die automatisch door LinkedIn worden uitgevoerd.

Op deze manier wordt u via e-mail automatisch op de hoogte gehouden van interessante contacten die lid zijn geworden van LinkedIn of die door bv een functie verandering plots aan uw definitie voldoen.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers Let’s Connect! en Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken.

Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.

Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.

Vraag je gratis exemplaar van Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken aan via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com.
 

Laatste weblogs

  Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken
  Is ondernemend Nederland de weg een beetje kwijt?
  Zo voorkomt u keuzestress
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
Huisdieren in het bedrijfspand: welk effect heeft dit op werknemers?
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
70 procent financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen
HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
De grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020
Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk
meer top 10