zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Re-integratiebranche laat kansen liggen

30 juli 2010 - Onderzoek onder re-integratiebureaus en sociale werkvoorzieningen door ITpreneurs toont aan dat zij nauwelijks bekend zijn met de mogelijkheden van e-learning. Slechts een op de tien organisaties maakt gebruik van deze leervorm.

Dit terwijl de re-integratiebranche onder druk staat door alle bezuinigingen van het UWV en aangetoond is dat e-learning de effectiviteit in deze sector juist kan bevorderen. 



Nieuwe inkomstenbronnen
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de re-integratiebedrijven op zoek gaan naar nieuwe inkomstenbronnen en de effectiviteit willen verhogen door effectievere analyses van de wensen, behoeften en mogelijke kansen van cliënten. Slechts een kwart van de re-integratiebedrijven ziet de toepassing van ICT hier als oplossing. 

Meer effectiviteit
E-learning is een voorbeeld van een ICT toepassing die de effectiviteit in het re-integratieproces kan bevorderen. Meer dan de helft van alle organisaties geeft aan gebruik te maken van een cliëntvolgsysteem, maar het gebruik van e-learning is nagenoeg nihil. Zelfs 85 procent geeft aan niet bekend te zijn met e-learning instrumenten die begeleidingsuren besparen. De re-integratiebedrijven die wel bekend zijn met e-learning, geven aan dat trajecten met behulp van e-learning efficiënter kunnen worden uitgevoerd, er betere plaatsingsresultaten worden behaald en cliënten sneller arbeidscompetenties ontwikkelen. 

Onbenutte kansen
"De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de re-integratiebranche kansen onbenut laat. Zeker ten opzichte van andere branches. ITpreneurs is een grote speler op het gebied van inburgeringmethodieken. In deze branche is e-learning een onmisbaar onderdeel geworden om trajecten effectiever uit te voeren," aldus Dimitri van den Broek, directeur ITpreneurs.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
 Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
 Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechts tien procent van langdurig werklozen kan nog hulp krijgen
 Drie manieren om social media in te zetten bij e-learning
 Kennisuitwisseling op afstand vraagt andere leiderschapsstijl
 Zijn internettrainingen een volwaardig alternatief?
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
1-08-2010
 | 
09:02 uur
Ja ja ik weet het, ik werd er al eerder op gewezen dat ik met regelmaat hier voor eigen parochie predik. Toch doe ik dat met gepaste terughoudendheid. Immers, tenminste ik vind dat zelf, wanneer je ergens op reageert, moet het relevantie hebben.

Dik 15 jaar geleden werkte ik met een collega bij de ABN, toen nog in Amstelveen. We kwamen tot de conclusie dat door het hele gebouw lopen, telkens weer als er een probleem was aangemeld, wel erg vermoeiend was. Ik ben namelijk een hele luie IT consultant moet u weten. Doe geen dingen die je niet hoeft.

Een collega was het met mij eens en we keken elkaar eens aan en hadden al snel de oplossing. Intern, het gebouw die onder onze service viel, hebben we iedereen geďnformeerd dat we een tool zouden uitrollen die snelle service mogelijk maakte. Velen waren enthousiast en zo geschiedde dat we, illegaal, een netwerk tool uitrolde om van onze eigen werkplek, een pc over te nemen en een probleem op te lossen.

Iedereen was bijzonder enthousiast. We regelde een apart service nummer in en in no time hadden wij een interne service desk die op hele eenvoudige wijze problemen remote oploste.

Dit bleef niet onopgemerkt want al snel kregen we bezoek van onze superieuren dat het wel al te belachelijk was dat 'calls, [problemen], in het meldingsysteem zo snel werden afgemeld als zijnde opgelost. Dat ging ten koste van de 'performance indicator' en gaf een vertekend beeld. Mijn collega en ik haalden onze schouders op want het was allemaal waarheids getrouw.

Ik weet nog goed hoe boos onze superieuren werden want het was niet de bedoeling dat wij remote problemen gingen oplossen, wij moesten de vloer weer op. Ik heb toen de vraag gesteld waar de IT nu eigenlijk voor was bedoeld. Ik weet nog dat ik, midden in een verhit debat, een paar vage blikken kreeg toegeworpen. Ik bracht naar voren dat de IT juist voor dit soort zaken is bedoeld, en dat je daar juist gebruik van moet maken.

Eind van het verhaal was dat alles ontmanteld diende te worden, terug naar af. Ik vond dat een beetje vreemd want een ander initiatief die we hadden gelanceerd, 'Skilled Schooldesk' genaamd, was namelijk ook zo'n initiatief waar een ieder vanaf eigen werkplek cursussen kon volgen.

Als ik naar dit artikel kijk dan knik ik volmondig. Bedenk even hoeveel tijd en moeite er kan worden bespaard met het on line volgen van opleidingen. Het staat technisch allang niet meer in de kinderschoenen. Een voorloper is immers NTI en LOI. Naarmate de mogelijkheden van de IT steeds verder zijn gegaan, kun je hele klassen on line bedienen.

Waarom niet?
Arthur Rutgrink  |   | 
2-08-2010
 | 
13:13 uur
Veel mensen in de sociale werkvoorziening functioneren op basis van een hoge mate van sociale controle. Dat betekent dat ze dagelijks een klein zetje in de rug nodig hebben om voor elkaar te krijgen wat anderen uit zichzelf voor elkaar krijgen. Ik geloof niet dat een dergelijk 'zetje' door middel van 'e-learning' is te geven. Slechts voor een zeer kleine groep SW'ers kan 'e-learning' effectief zijn. Dat zijn de mensen die dicht tegen de reguliere arbeidsmarkt aanzitten (detachering en begeleid werken). Voor sommigen van hen zou deze vorm van leren wellicht interessant zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
Helft Nederlanders vindt dat werkgever meer aandacht moet besteden aan diversiteit en inclusie
Bijbaan moet bijdragen aan persoonlijke groei en ontwikkeling
Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
meer top 10