zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In vier stappen naar meer inzicht in financiële informatie

27 mei 2010 - Het slechte overzicht dat CFO's hebben van belangrijke financiële informatie ondermijnt hun vertrouwen in bedrijfsprestaties en daarmee in de winstgevendheid. Dit is een conclusie uit het jaarlijkse onafhankelijke onderzoek The Cost of Control  van Basware.

Omdat organisaties met deze beperkte inzichtelijkheid te maken hebben, is het moeilijk beslissingen te nemen, kostenvoorspellingen te doen én kosten te beheren. 



Meningen en prioriteiten
The Cost of Control 2010 is het tweede, jaarlijkse onderzoek in zijn soort van Basware, waarbij inzicht wordt gegeven in de meningen en prioriteiten van 550 financial executives wereldwijd. Een directe vergelijking met een jaar geleden maakt het mogelijk ontwikkelingen binnenfinanciële en inkoopafdelingen te bespeuren. Nieuwe onderzoeken tonen daarnaast de mate - en de oorzaken - van vertrouwen onder senior Financial professionals aan. 

Lagere prioriteit

In april 2009 gaf 64 procent van de CFO's aan dat grove kostenbesparingen in het komende jaar bovenaan hun prioriteitenlijst stonden; dit jaar is deze prioriteit tot 59 procent gedaald. In plaats hiervan gaven CFO's aan meer strategische doelstellingen na te streven met verbeterde winstmarges en verbeterde topline prestaties (respectievelijk 58 procent en 51 procent, van 39 procent en 37 procent in 2009). 

Inkoop
Mogelijk ondersteund door de grote kostenbesparingen in het afgelopen jaar beschouwen financiële professionals dat Inkoop een positief effect heeft op de winstgevendheid (48 procent) dan in 2009 (29 procent). Finance wordt zich ook meer bewust van de invloed van Inkoop op risico; 39 procent van de respondenten beschouwt Inkoop als een financieel risico vergeleken met 28 procent vorig jaar. 

Leerproces

Deze conclusies geven aan dat men van het afgelopen jaar heeft geleerd, waarschijnlijk omdat financiële afdelingen toen met onverwachte ontwikkelingen binnen de supply chain werden geconfronteerd. 

Automatisering

Het automatiseren van purchase-to-pay processen trekt aan. 72 procent van de bedrijven implementeren of plannen e-factureren in de komende twaalf maanden; 65 procent heeft aangegeven inkoopautomatisering te hebben, of dit op korte termijn aan te schaffen. 

Vierstappenplan voor CFO's

Om de uitdagingen uit The Cost of Control aan te pakken, heeft Basware vier adviespunten voor CFO's ontwikkeld: 

1. Zichtbaarheid

Het is van vitaal belang dat organisaties 100 procent inzicht hebben in het uitgavenpatroon - zowel directe (zoals grondstoffen) als indirecte uitgaven (zoals diensten) - van de gehele organisatie. Alleen wanneer een organisatie een eenduidig overzicht hiervan heeft, kan zij strategische, financiële beslissingen maken. 

2. Cost Management

Kostenbeheer werd gezien als de belangrijkste speler in de winstgevendheid van een organisatie. Het onderzoek identificeerde een kleine verbetering in de hoeveelheid indirecte uitgaven die is vastgelegd in inkoopsystemen, ondanks dat dit nog steeds minder is dan 50 procent. Bedrijven dienen er voor te zorgen dat er duidelijke regels zijn voor wie er geld mogen uitgeven, en waaraan zij geld mogen uitgeven. 

3. Efficiency
Efficiency wordt reeds gerealiseerd door de integratie en automatisering van systemen, die vorig jaar nog de boventoon voerden. Helaas zijn de bedrijven die de voordelen van een volledig geautomatiseerd financiële en inkoopproces toejuichen nog steeds in de minderheid. De duidelijke correlatie tussen efficiency met vertrouwen in prestatie geeft aan dat automatisering daadwerkelijk werkt. 

4. Samenwerking

Deze term was een belangrijke aanbeveling in The Cost of Control van vorig jaar, en komt ook dit jaar weer terug. Het is het belangrijkstepunt van vertrouwen bij bedrijfsprestaties. Alleen door strategisch te werken en gewone doelstellingen met zakelijke doelen te combineren, kunnen Inkoop en Finance beslissingen maken waar de hele organisatie voordeel van heeft.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes bronnen van essentiële strategische informatie
 Vergaande automatisering staat gezond bedrijf in de weg
 Europese banken hebben te weinig aandacht voor documentbeveiliging
 Hoe gaat u om met informatie?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10