19 mei 2010 -
Prijs heeft een groter effect op aandeelhouderswaarde dan welke andere waardedrijver ook. Een studie van Mercer bewees dat de groei in aandeelhouderswaarde – zeventien procent - groter was dan bij de tweede groeifactor, acquisities – zestien procent. Het bepalen van de juiste prijs is dan ook een van de meest kritische en strategische beslissingen die een organisatie moet nemen.
Een te lage prijs betekent inkomensverlies terwijl een te hoge prijs ten opzichte van de concurrentie resulteert in een te lage marktpenetratie en mogelijks mislukte marktintroductie. Prijs kan schitterende productconcepten maken of doen mislukken, het kan agressieve concurrentie uitlokken, prijsoorlogen initiëren en hele markten destabiliseren.
Pricing vakgebied
Falende prijszetting is erg kostbaar. Toch is in Europa is het pricing vakgebied nog relatief nieuw en in volle ontwikkeling, getuige het beperkt aantal bedrijven met pricing managers in dienst. Dit aantal neemt overigens snel toe. Terwijl in veel organisatie de pricing verantwoordelijkheid nog sterk versnipperd is, zien steeds meer organisaties het belang in van een professionele pricing organisatie. ‘Pricing’ heeft niet echt een Nederlandse vertaling, het is véél méér dan prijszetting (ook prijsstrategie, de inrichting van prijsprocessen en procedures, monitoring en reporting, ontwikkelen van value selling tools, enzovoort behoren tot het domein).
Workshop
Op 3 juni aanstaande organiseert het ePP een workshop omtrent ‘Wat pricing software voor U kan doen - en hoe de juiste pricing software te kiezen aangepast naar Uw behoeften’. Het European Pricing Platform (ePP) is een ‘Not-for-profit’ kennisdelend platform, die is ontstaan vanuit de vraag van bedrijven naar het delen van know-how, tools en best practices betreffende pricing. Het ePP organiseert geregeld interactieve workshops waar ervaren pricing managers hun ervaring uitzonderlijk willen delen met andere organisaties.