zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe trouw zijn uw klanten? Geef ze een cijfer!

17 november 2002 - Een marketingdoctrine luidt dat als klanten maar zeer tevreden zijn, ze ook klant zullen blijven. Volgens marketingonderzoekers W. Reinartz en V. Kumar is klantloyaliteit echter een fictie: sommige klanten hoppen toch wel, hoe tevreden ze ook zijn.

In Harvard Business Review reiken ze een strategie aan, hoe bedrijven met trouwe en ontrouwe klanten om moeten gaan.



Vier categorieën
Zo komen de auteurs tot twee determinanten: zijn de klanten trouw of niet en geven ze veel of weinig uit. Een viertal soorten klanten is het resultaat:

1. Trouwe, winstgevende klanten
2. Trouwe, maar nauwelijks winstgevende klanten
3. Ontrouwe en nauwelijks winstgevende klanten
4. Ontrouwe, maar winstgevende klanten

Marketingbenadering
De goede lezer herkent wellicht al de methodologie van de Boston Consulting Matrix. Elke groep klanten vereist een eigen marketingbenadering. De trouwe, winstgevende klanten moeten gekoesterd worden, in de wat minder winstgevende, doch loyale klanten flink geïnvesteerd. De ontrouwe en niet winstgevende klanten kunnen worden 'afgeschreven' en de ontrouwe 'big spenders' moeten flink worden uitgemolken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10