zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer vrouwen aan de top op koers

28 april 2010 - De Commissie Monitoring Talent naar de Top presenteerde gisteren de voortgang op het gebied van m/v diversiteit. De bijeenkomst stond in het teken van de resultaten die de ondertekenaars in 2009 hebben geboekt, inzichten in een succesvol m/v diversiteitsbeleid, aansprekende voorbeelden en aanbevelingen van de Commissie voor de toekomst.

Het Charter Talent naar de Top beoogt daadwerkelijke en structurele verbeteringen voor meer vrouwen aan de (sub)top. De Commissie is over de hele linie positief over de geboekte voortgang in 2009, zeker gezien de economische tegenwind. De groep ondertekenaars van het Charter is het afgelopen jaar verdubbeld van 47 in 2008 naar 106 in 2009 en vertegenwoordigt nu bijna 600.000 werknemers. Het aandeel vrouwen in de top bij de ondertekenaars 2008 bedroeg bij de startmeting vorig jaar 16,7 procent. In 2009 is dit aandeel gestegen naar 18,4 procent, een toename met 1,7 procent-punt. De ondertekenaars van 2009 hebben zelfs een hogere startsituatie met een gemiddeld aandeel vrouwen in de top van 20,9 procent. Zij streven naar een aandeel van 27,9 procent over vier jaar. Het aandeel vrouwen in de in- en uitstroom is een aandachtspunt. Er stromen relatief minder vrouwen in en meer vrouwen uit. De nadruk moet gericht zijn op actieve werving en behoud van vrouwelijk talent. 



Duidelijke bijdrage
Aad Veenman, voorzitter van de Commissie Monitoring Talent naar de Top: "Het jaarlijks meten van diversiteitscijfers, het in positieve zin onderscheiden van organisaties die daadwerkelijk voortgang boeken en het transparant rapporteren over de voortgang, leveren volgens ons een duidelijke bijdrage aan meer vrouwen aan de top. Als Commissie moedigen wij alle Nederlandse organisaties aan om hun doelstellingen voor diversiteit zowel intern naar de werknemers toe, als extern in het jaarverslag en op de website, duidelijk uiteen te zetten. Deze transparantie draagt ook bij aan de positionering als aantrekkelijk werkgever." 

Essentiële succesfactoren
De Commissie heeft enkele organisaties geselecteerd die op de essentiële succesfactoren (diversiteit als businesscase, inbedding in de lijnorganisatie, inzet van HR instrumenten en actieve interne en externe communicatie) een aansprekend voorbeeld zijn voor een succesvol diversiteitsbeleid. Dit zijn Allen & Overy, Achmea, Fortis Bank Nederland, Gemeente Amsterdam, IBM Nederland, De Nederlandsche Bank, Ministerie van Defensie, KPMG, &Samhoud, Royal Haskoning, De Politie en Het Kadaster. 

Betere beeldvorming
De Commissie adviseert de overheid, op basis van de rapportages van ondertekenaars, aandacht te besteden aan verbetering van de beeldvorming over fulltime werkende vrouwen en huisvaders ('Nederlandse mindset') voor het doorbreken van traditionele rolpatronen en verbetering van de voorzieningen voor flexibele kinderopvang en brede scholen met continuroosters.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
 Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
 CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Toppen of tobben; vrouwen en mannen met ambitie aan het woord
 Vrouwen aan de top. . . een kwestie van perceptie?
 Meer vrouwen aan de top. Hoe?
 Over tien jaar moet 30 procent van de topmanagers vrouw zijn
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
OOBE maar dan wel PnP
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Pandemie versnelt de digitale transformatie
'Technologische innovaties mislukken nog voordat ze worden gelanceerd'
HR-specialist vindt juiste flexwerkers aantrekken lastig
Gedeeltelijke lockdown heeft grote impact op parkeertransacties
meer top 10