zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe verkoopt een consultant zichzelf?

14 november 2002 - Nu de geldkraan bij veel bedrijven dichtgedraaid wordt en dure consultants de deur wordt gewezen, krijgt het acquireren van nieuwe klanten onder adviseurs veel aandacht. Frank Kwakman beschrijft wat er nodig is om nieuwe klanten te werven.

Eén van zijn tips is: schrijf een boek! Dat deed hij zelf ook, meerdere malen. Zijn laatste pennevrucht is het meest succesvol, schrijft hij op M@n@gement, namelijk Professionals & acquisitie. En dat boek gaat over -jawel- het werven van nieuwe klanten door consultants. Zo ziet u maar weer: tegenslag biedt kansen!



Drie factoren
Drie factoren zijn belangrijk voor consultants om zichzelf te verkopen, aldus de auteur.

1. Personal branding
Het werken aan uw eigen merkwaarde. Omdat adviesbureaus en adviesdiensten steeds meer op elkaar gaan lijken, is de persoon van de adviseur doorslaggevend geworden. Persoonlijke PR is dus belangrijk. Het schrijven van een boek valt onder deze categorie.

2. Kerncompetenties
Voor marketeers is het niks nieuws, maar voor adviseurs die zichzelf moeten verkopen soms wel:

- positioneer u zelf en uw dienstverlening
- bouw een goede relatie op
- goede gesprekstechnieken en behoeften kunnen vertalen in een aanpak
- commerciële doelen stellen

3. Beheers uw vak
Wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en toon visie hoe u anderen met die kennis kunt helpen. Een vakexpert is nog geen consultant en een consultant is nog geen acquisiteur. Van u wordt verwacht dat u alle drie bent.


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op vijf luncht het liefst alleen
 Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
 Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Collectieve zorgverzekering voor uw werknemers
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris (1) 
Zo voorkomt u keuzestress (1) 
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst (1) 
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
top10
Drie voorbeelden van CEO-fraude in Nederland
Nicoline van Leersum wint vijftiende editie van de Young Captain Award
Organisaties gaan Artificial Intelligence verder opschalen in 2020
Hoe kiest een groeibedrijf tussen vast of tijdelijk personeel?
Meer dan helft cybersecurity-meldingen krijgt niet voldoende aandacht
Hoe behoudt u medewerkers voor de organisatie?
Drie op tien werknemers vinden dat organisatie digitaal achterloopt
Niet-lerende organisatie bestaat over tien jaar niet meer
Perry van der Weyden is CIO of the Year 2019
Tips voor 50-plussers: zo komt u snel aan een baan!
meer top 10