zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe verkoopt een consultant zichzelf?

14 november 2002 - Nu de geldkraan bij veel bedrijven dichtgedraaid wordt en dure consultants de deur wordt gewezen, krijgt het acquireren van nieuwe klanten onder adviseurs veel aandacht. Frank Kwakman beschrijft wat er nodig is om nieuwe klanten te werven.

Eén van zijn tips is: schrijf een boek! Dat deed hij zelf ook, meerdere malen. Zijn laatste pennevrucht is het meest succesvol, schrijft hij op M@n@gement, namelijk Professionals & acquisitie. En dat boek gaat over -jawel- het werven van nieuwe klanten door consultants. Zo ziet u maar weer: tegenslag biedt kansen!



Drie factoren
Drie factoren zijn belangrijk voor consultants om zichzelf te verkopen, aldus de auteur.

1. Personal branding
Het werken aan uw eigen merkwaarde. Omdat adviesbureaus en adviesdiensten steeds meer op elkaar gaan lijken, is de persoon van de adviseur doorslaggevend geworden. Persoonlijke PR is dus belangrijk. Het schrijven van een boek valt onder deze categorie.

2. Kerncompetenties
Voor marketeers is het niks nieuws, maar voor adviseurs die zichzelf moeten verkopen soms wel:

- positioneer u zelf en uw dienstverlening
- bouw een goede relatie op
- goede gesprekstechnieken en behoeften kunnen vertalen in een aanpak
- commerciële doelen stellen

3. Beheers uw vak
Wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en toon visie hoe u anderen met die kennis kunt helpen. Een vakexpert is nog geen consultant en een consultant is nog geen acquisiteur. Van u wordt verwacht dat u alle drie bent.


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Retailmanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit
 ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
 Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (2) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
Zwitserse superaccu op komst? (1) 
Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug (2) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Investeren in de toekomst van uw kind
Gebruik cloud-oplossingen blijft groeien
Nederlands bedrijfsleven zet zich in voor vluchtelingen
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
Papieren data nog steeds onveilig
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
Tinder populairste dating app in Nederland
meer top 10