zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om de kosten in de hand te houden

7 april 2010 - Kritisch zijn over de kosten en die goed beheersen is een voorwaarde voor een gezonde boekhouding, zowel in het MKB als voor multinationals. Weet u waar u kunt besparen? Deloitte Fiduciaire zet op 6Minutes.be vijf tips uiteen om de kosten onder controle te houden.

1. Identificeer een specifieke doelstelling voor alle kosten


Op die manier kunt u nauwkeurige budgetten opstellen. Een regelmatige (op zijn minst maandelijkse) vergelijking tussen werkelijke en gebudgetteerde kosten legt tijdig de zwakke punten bloot. 

2. Reken stijgende productiekosten onmiddellijk door in de productieketen

Indien de productiekosten niet onmiddellijk worden aangepast aan een stijging van grondstof- of energieprijzen, draait u al snel verlies. 

3. Evalueer alle kosten kritisch

Op vrijwel elke vergadering zitten een paar mensen die hun tijd beter kunnen gebruiken. Is het vernieuwen van de wagenvloot echt een must of kunnen een aantal leasingcontracten eenvoudig worden verlengd? Kan de aankoop van nieuw kantoormeubilair een jaar worden uitgesteld? 

4. Evalueer langetermijncontracten met leveranciers

Te vaak worden contracten automatisch verlengd, simpelweg omdat niemand de moeite doet ze geregeld te evalueren op zowel prijs als dienstverlening. Hetzelfde geldt vaak voor abonnementen op diensten en tijdschriften. 

5. Plan een optimale productie

Dit geldt zowel voor diensten als voor goederen. Een uitgekiende productieplanning helpt besparen op aankopen en logistiek. Gestandaardiseerde processen verminderen de complexiteit en leiden tot hogere efficiëntie van de werknemers.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ondernemingen willen arbeidskosten met helft terugdringen
 Manager heeft geen idee wat printen kost
 Hoge energiekosten bedreigen werkgelegenheid
 De tien stomste zaken waar bedrijven geld aan uitgeven
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
7-04-2010
 | 
08:16 uur
Me dunkt dat het uitgeven van budgetten al nauwkeurig wordt bekeken en geevalueerd op tijdige leest. Het zou mij ten zeerste bevreemden als dit niet zo zou zijn. Ik denk dat juist de terugkerende posten eveneens stevig onder de loep blijven liggen tegenwoordig. Immers, iets niet te hoeven uigeven is je eerste verdienste.

In verreweg de meeste gevallen gebeurd dit ook. Met name in productie en in/verkoop ketens zeker. Niemand zal zich, als gezond producent, hier iets gelegen laten liggen. Een heel klein beeje het intrappen van een open deur me dunkt.

Ik denk dat je in drie zeker winst kunt halen. Immers, wat leasecontracten betreft kun je altijd op zoek gaan naar reductie door kritisch te kijken naar rendement. Met name de afschrijvingen zie je dat materiaal duurzaam genoeg is om nog eens een extra jaar mee te laten gaan. Waarom het nieuwste van het nieuwste? Duurzaamheid gaat uiteindelijk toch ook om hoe lang je van iets met profit gebruik kunt maken?

Vier is ook een open deur. Ik kan me haast niet voorstellen, behoudens wat kleine vergeten contractjes, dat er organisaties zouden zijn die niet kritisch naar aflopende contracten zouden kijken. Het is een gotspe te denken dat contracten automatisch door hen zouden worden verlend, zeker niet in deze tijd.

Met 5 ben ik het ook eens. Je ziet dat links en rechts, met een frisse blik, af en toe extra winst te behalen is. Dan moeten organisaties wel voor een frisse blik open willen staan en een onafhankelijke mening. Dat gebeurd helaas niet al te vaak.
Henk Postmus  |   | 
7-04-2010
 | 
08:41 uur
Dit zijn wel enkele hele algemene opmerkingen. Wat is vaak het probleem bij kostenbeheersing (vooral bij de niet directe kosten)? Dat ze relatief weinig lijken, in totaal wel stevig doortellen, maar dat niemand een idee heeft waar te beginnen. En er in organisaties al helemaal weinig kennis is om ze aan te pakken.

Dat kun je oplossen door externe hulp in te roepen. Alleen is die hulp dan vaak weer niet onafhankelijk (omdat ze gelieerd zijn aan een bepaalde leverancier), ze kosten geld voordat ze wat opbrengen, of ze vragen heel veel tijd.

Er zijn echter ook organisaties die indirecte kosten op no cure no pay basis aanpakken. Zeker in deze onzekere tijden het overwegen waard.
Civile  |   | 
7-04-2010
 | 
09:50 uur
@ Henk Postmus,

Daarom zijn dit soort artikelen soms ook open deuren die worden ingetrapt en uiteraard een beetje prediken voor eigen parochie. Niet dat daar iets mis mee is maar even voor de transparantie natuurlijk.
pauline  |   | 
7-04-2010
 | 
10:04 uur
De beste besparing is topsalaris afschaffen. Voor elke 20.000 euro kan je een werknemer aan de slag houden, die werk doet dat veel geld in het laatje brengt. Zowel in uw bedrijf als aan de belasting en dus alle inwoners van Nederland.(= positieve vicieuze cirkel) De hebzucht van de top maakt nog steeds dat er gesneden wordt aan de verkeerde kant van de balans (= negatieve vicieuze cirkel). Zo lang dat gebeurt zijn de resultaten marginaal of niets.
Civile  |   | 
7-04-2010
 | 
10:28 uur
@ Pauline
Ik heb er totaal niets op tegen dat 'hogere' functies in de privé sector hun deel 'nemen'. Als dit in verhouding staat of een privé aangelegenheid is, wie ben ik om daar iets van te vinden.

Waar ik meer moeite mee heb is dat dit artikel zich bijvoorbeeld niet richt tot overheden. Daar moet men toch miljarden bezuinigen uiteindelijk??? :O)
pauline  |   | 
7-04-2010
 | 
10:51 uur
Bezuinigingen zijn prima! Vooral als men al die maatregelen stopt die overbodig zijn en die alleen maar uitgevoerd worden omdat de betreffende (gemeente, provincie of regeringsambtenaar of baas van bedrijf) wil scoren tijdens zijn termijn. Het zijn ''vaak de mannelijke spelletjes ''plasje plegen'' ''Penisverlengers'' die onnodige uitgaven neerzetten (vrouwen nemen dit gedrag soms klakkeloos over om maar te scoren in de hierarchie). Eén simpel voorbeeld: electronische borden snelweg, NS of bij bushaltes. Wat is er mis met gewoon bord. Niemand wacht op overbodige uitgaven die feitelijk niets wezenlijks toevoegen.
Sjors  |   | 
8-04-2010
 | 
00:13 uur
Henk Postmus
Ik denk dat de meeste bedrijven wel capabele mensen in dienst hebben om de kosten binnen de perken te houden zeker nu.
Externe hulp in roepen kost een vermogen dan moet je afwegingen maken.
Veel externe hulptroepen hebben zich zelf de das omgedaan, die dachten in het verleden ook dat de bomen tot in de hemel groeiden.
Wilden ook uit verschillende ruiven mee eten, een graantje mee pikken is oké maar geen silo’s vol.
Heerlijk dat nu het kaf van het koren gescheiden wordt.
Dat blijft volgens nog wel even duren, elk mens moet zijn of haar verantwoordelijk nemen en zeker als je met geld van een ander werkt 3 x nadenken of het geoorloofd is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10