zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om 'lucht' te verkopen

13 november 2002 - Diensten kun je niet vastpakken, het is in feite lucht. Hoe verkoop je lucht, zonder te vervallen in clichés als 'wij bieden service' en 'totaalproducten'?

Michel Hoetmer van SalesQuest geeft zes tips hoe u diensten kunt 'demonstreren'.



1. Toon gebruikte hulpmiddelen
Een schoonmaakbedrijf kan laten zien dat het met de modernste apparatuur werkt, een kapper kan de geur van de shampoo laten ruiken, een timmerman kan zijn bouwmaterialen tonen.

2. Toon resultaten
Mensen kopen Uiteindelijk kopen mensen geen diensten of producten, ze kopen resultaten. De evenementenorganisator laat beelden zien van blije mensen op een personeelsfeest, de organisatie-adviseur toont aan hoe een cliënt zijn winstgevendheid heeft weten te verbeteren.

3. Maak tekeningen
Laat zien wat niet zichtbaar is. Een verzekeringsadviseur kan een levenslijn tekenen en op elk belangrijk moment aangeven wat de verzekering inhoudt. Tekenen is ook een aanrader voor verkopers van telecom- of IT-diensten. Eén plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden.

4. Spreek beeldend
Bespeel de zintuigen. Creëer de sfeer die bij uw dienst hoort. Zwitserleven doet denken aan lekker luieren in zonnige oorden. De klant wil goed pensioen, maar een goed leven!

5. Maak van getallen beelden
Met ADSL heeft u een downstream van 512 Kb per seconde. Zegt het u wat? Misschien is het duidelijker als u stelt dat u met ADSL software tien keer zo snel download als met een gewone telefoonlijn. Maak cijfers beeldend!

6. Referenties
Refereer aan tevreden klanten. Zorg dat de klant zich kan identificeren met de referentie. Een kleine ondernemer heeft weinig op met gepoch over een grote multinational en vice versa.


Bron: SalesQuest
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10