zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In drie stappen naar uw beste speech ooit

25 maart 2010 - De gemiddelde speech is…gemiddeld. De lat ligt niet erg hoog en de meeste managers zijn tevreden met zo’n middelmatige toespraak. Nick Morgan, directeur van Public Words Inc zet op Harvard Business Review drie stappen op een rij die u direct toe kunt passen op uw volgende speech.

1. Stap van dat podium en meng u tussen het publiek


Ons onbewuste registreert constant de afstand tussen ons en andere mensen. Dit veiligheidsmechanisme heeft grote gevolgen voor sprekers. 3,5 meter afstand is publieke ruimte. Deze afstand toont aan dat er weinig interesse is en we besteden weinig aandacht aan personen die verder weg zijn dan dat. Wie zich op 1,5 tot 3,5 meter bevindt, bevindt zich in onze sociale ruimte. Deze persoon krijgt ongeveer dezelfde hoeveelheid aandacht als iemand die in het volgende groepje op een feestje staat. We weten dat hij of zij er is maar besteden er niet buitengewoon veel aandacht aan. Mensen die zich op een halve tot anderhalve meter afstand bevinden, staan in onze persoonlijke ruimte en op hen letten we heel goed. Wie nog dichter bij komt, komt in onze intieme ruimte en hier laten we bij voorkeur alleen mensen toe die we helemaal vertrouwen (partners, familieleden, goede vrienden, die leuke flirt). Wat houdt dit in voor een spreker? Wie op een podium staat, bevindt zich vrijwel zeker op meer dan 3,5 meter afstand van zijn publiek. Dat wil zeggen dat niemand echt geïnteresseerd in u is, op onbewust niveau. Een van de eenvoudigste manieren om de relatie tussen u en uw publiek een beetje te intensiveren is door van dat podium af te komen en de persoonlijke ruimte van enkele, zorgvuldig geselecteerde luisteraars te betreden. Dankzij monitoren en beamers hoeft u uw tekst niet te vergeten, maar het is wel handig als u uw speech goed kent, zodat u kunt lopen en praten tegelijkertijd. Loop richting uw publiek en bepaalde toehoorders als een belangrijk statement maakt, trek u terug als u een pauze inlast of van onderwerp verandert. 

2. Luister naar uw publiek

Dit klinkt een beetje vreemd (het publiek moet toch naar u luisteren?) maar alle succesvolle communicatie is tweerichtingsverkeer. Goed luisteren is een ideale manier om de aandacht te vergroten. De beste manier om dit te doen is regelmatig pauzes in te lassen – tenminste om de twintig minuten en liever nog om de tien – en te checken hoe het ervoor staat. Vraag of er vragen zijn, vraag om een reactie, vraag om eigen ervaringen te delen. U kunt dat vragenrondje ook tot het eind bewaren, maar dat is minder effectief omdat mensen hun vragen razendsnel vergeten.
Heel belangrijk: wacht na het stellen van de vraag ook daadwerkelijk op reacties. Als u na een enkele seconde al besluit dat niemand zijn mond opentrekt en doorgaat, maakt u heel  goed duidelijk dat u niet echt zit te wachten op reacties uit uw publiek.
Nog een belangrijk punt: als u luistert, doe dat dan met uw hele lichaam. Keer uw hele lijf naar de vragensteller en blijf stil staan. Laat de vragensteller uitpraten en geef vervolgens rustig antwoord. 

3. Concentreer u even op de emotionele kant van de zaak voor u het podium betreedt
Veel leiders denken dat leiderschap niets met emoties te maken heeft. Fout! Denk maar eens aan succesvolle, charismatische leiders als Steve Jobs en uw favoriete politicus. Mensen reageren op hen vanwege de passie die ze uitstralen voor hun onderwerp, doel of product. Charisma komt voort uit sterke, aanstekelijke emoties – zoals vreugde, enthousiasme, woede. Roep die emoties eventjes heel bewust op en beleef ze zo intens mogelijk voor u uw speech begint. Oefen dit en u bestijgt dat podium vol charisma en energie. U zult zien dat mensen hierop reageren.
Hoe u die emoties oproept? Bedenk eerst welke emotie u uit wilt stralen. Denk vervolgens aan een moment waarop u die voelde en probeer dat opnieuw te beleven, met al uw zintuigen. Wat rook u? Hoorde u? Voelde u? Zag u? Proefde u? Breng het moment en daarmee de emotie tot leven. Stap dan pas  het podium op en u maakt een verpletterende indruk.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor een boeiende speech
 Zes tips voor een knallende speech
 Negen tips om inspirerend te spreken
 Vijf tips voor een ijzersterke toespraak
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10