zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online reputatie beďnvloedt sollicitatie meer dan gedacht

23 maart 2010 - Werkgevers doen meer onderzoek naar online reputaties van sollicitanten dan die denken en sollicitanten onderschatten de impact die die reputatie heeft op hun kansen om aangenomen te worden. Dat blijkt uit het Online Reputation Research in opdracht van Microsoft, waarover 6Minutes.be bericht.

Minder dan vijftien procent van de respondenten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk denkt dat informatie die online over hen gevonden kan worden invloed heeft op hun kansen om een baan te krijgen. De ondervraagde HR-professionals zeggen daarentegen dat een groot aantal afwijzingen voortkomt uit online onderzoek naar de kandidaat. 



Positieve reputatie
Positieve online reputaties zijn dus wel degelijk belangrijk: 85 procent van de recruiters zegt dat een positieve online reputatie hun beslissing tot op zekere hoogte beïnvloedt. En bijna de helft zegt dat een sterke online reputatie hun beslissing grotendeels bepaalt. 

Reputatie beheren

Mensen hebben gemengde gevoelens bij het idee dat toekomstige werkgevers online informatie over hen bekijken. Als het gaat om professionele informatie vinden ze dit acceptabel, maar dat geldt veel minder voor foto’s, video’s en ander persoonlijk materiaal die ze op blogs en sociale netwerkpagina’s hebben geplaatst.
Ze gebruiken een aantal methoden om hun persoonlijke informatie online te beheren: ze nemen meerdere persoonlijkheden aan, zoeken naar informatie over zichzelf, passen hun privacyinstellingen aan of posten gewoon geen content die hun reputatie zou kunnen schaden. Een groot percentage (30-35 procent) denkt echter niet dat hun online reputatie hun professionele leven beïnvloedt en onderneemt geen stappen om die bij te sturen. 

Controversiële informatie

Verder wijst het onderzoek uit dat de van recruiters met name informatie verzamelen waar bij een sollicitatiegesprek niet naar gevraagd mag worden, zoals gezinssituatie, religieuze en politieke overtuigingen, financiële situatie en gezondheidstoestand. Opvallend is dat online gamen, deelnemen aan virtuele werelden en veilingsites bezoeken ook niet door iedere werkgever acceptabel gevonden worden.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online reputaties bieden meerwaarde aan sociaal netwerk
 Sollicitant ongevraagd Googlen moet wel/niet kunnen
 Manage uw online aanwezigheid alvorens u solliciteert
 Tips en weetjes om uzelf te ontgooglen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10