zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aspirine is toch een beschermde merknaam

4 november 2002 - Aspirine is een bekend, ijzersterk merk met grote beschermingsomvang, en daarom kan eigenaar Bayer de Europese registratie van het merk Aspir Willow tegenhouden. Dat heeft de kamer van Beroep van het Europese Merkenbureau bepaald in een oppositie die Bayer had aangespannen.

Deze uitspraak is opmerkelijk omdat Aspirine vaak wordt aangehaald als voorbeeld van een merk waarvan de merkrechten zijn vervallen omdat de merknaam een soortnaam zou zijn geworden.



Alleen in Europa
Aspirine dankt zijn onderscheidend vermogen aan een enorme reputatie en bekendheid bij het publiek, aldus die uitspraak. Bayer voert al jaren strijd om de merknaam Aspirine. Verder voert het concern regelmatig juridische procedures tegen het gebruik van de naam door concurrenten. Overigens geldt de claim op de merknaam alleen in Europa. In de Verenigde Staten worden veelvuldig producten verkocht onder de naam Aspirin die niet afkomstig van Bayer zijn.

Merknamen die soortnamen werden
Bekende voorbeelden van merknamen die er niet in slaagden het afglijden tot soortnaam te voorkomen zijn linoleum, frisbee, asfalt, bakeliet, waxine, föhn, thermoskan, buggy, claxon en ranja.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10