zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uw collega maakt fouten. Wat nu?

8 februari 2010 - Niet alleen de wereld wordt complexer, dat geldt ook voor organisaties. Alles draait tegenwoordig om relaties, iedereen heeft op een of andere manier met elkaar te maken en uw prestaties zijn steeds afhankelijker van die van anderen. Als een collega een fout maakt, kan dit dus behoorlijk vervelend uitpakken.

Het is (mede) daarom van groot belang dat de onderlinge relaties goed zijn. Maar wat moet u doen als uw collega er met de pet naar gooit, deadlines mist, zijn werk niet afmaakt, foute berekeningen maakt en/of verkeerde informatie verstrekt en uw werkzaamheden daaronder lijden? 



Reden
Ten eerste moet u er achter zien te komen waarom uw collega fouten maakt. Misschien is het tijdelijk en heeft hij of zij problemen thuis, een te hoge werkdruk of gezondheidsproblemen. Het kan ook chronischer zijn, bijvoorbeeld omdat hij of zij het werk niet aankan of niet goed in het team past.

Drie tips: 

1. Benader uw collega persoonlijk

Spreek uw collega aan. Doe dit bij voorkeur onder vier ogen. Val de ander niet aan en uit geen beschuldigingen. Kom met concrete voorbeelden waarmee u uitlegt wat volgens u het probleem is en op welke manier u er last van heeft. Bespreek samen oplossingen. Sta open voor de input van de ander, misschien is hij of zij zich er niet eens van bewust dat er fouten gemaakt worden en hoe het gedrag overkomt op anderen. 

2. Bied uw hulp aan

Komen de fouten voort uit problemen thuis of ziekte in de familie, bied dan aan te helpen. Neem bijvoorbeeld wat taken van de ander over of controleer diens werkzaamheden. Zo werkt u meteen aan een goede werkrelatie. Houd wel voor ogen dat u dit alleen tijdelijk doet, het is niet de bedoeling dat u voorgoed taken van uw collega overneemt.
Maakt iemand fouten omdat hij het werk niet aankan, dan kunt u eraan denken om samen over oplossingen na te denken. Misschien is er een geschikte opleiding of kan uw collega extra begeleiding krijgen. Denk overigens niet dat u dit alleen voor uw collega doet. Hij of zij staat nu bij u in het krijt en dat kan van pas komen als u een keer hulp nodig hebt. Dit soort wederkerigheid is vaak de basis van goede werkrelaties. 

3. Bescherm uzelf
Het kan natuurlijk ook dat uw collega bewust fouten maakt, om u te ondermijnen of om met de eer van uw werk te gaan strijken. Is dit het geval, spreek uw collega dan eerst op zijn/haar gedrag aan. Heeft dit geen effect, probeer dan het volgende:
- Maak uw werk zichtbaar: ga niet opscheppen maar vertel steeds duidelijk wat uw rol in het behalen van een bepaald resultaat was.
- Doe zelf de presentatie: vaak denken mensen dat degene die het woord voert de leider of tenminste een van de actiefste deelnemers aan een project was.
- Maak uw collega niet zwart: verlaag u niet tot dezelfde praktijken als uw collega indien u tenminste niet dezelfde slechte indruk wilt maken. 

Leidinggevende
Heeft u alles geprobeerd maar blijft uw collega fouten maken? Laat het er niet bij zitten, want ook uw eigen carrière lijdt hieronder. Probeer te voorkomen dat u nog langer met de betreffende persoon moet werken. Als dit niet mogelijk is, praat dan eens met uw leidinggevende. Leg uit wat u al hebt ondernomen om de situatie te verbeteren en vraag om advies. Let wel: doe dit pas als u alles al geprobeerd heeft en u echt geen andere uitweg ziet. Wie naar de baas stapt, wordt vaak gezien als oncollegiaal en dat kan de relaties op de werkvloer permanent schaden.


Bron: Harvard Business Review
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 28 mogelijke kritiekpunten van uw medewerkers
 Tien leiderschapsfouten van Obama – en hoe u ze zelf niet maakt
 Goede leider durft zijn fouten toe te geven
 Topmanager leert vooral van eigen fouten
 
 
reacties
 
Danny Verhoeven  |   | 
8-02-2010
 | 
09:19 uur
Fouten maken we allemaal en het is goed om te weten waar de zwakke punten liggen van een werknemer.

Hulp bieden is goed, maar doe het wel zo dat de fout in de toekomst niet meer wordt gemaakt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10