zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leiden met compassie: vijf tips

19 januari 2010 - Mensen erkennen voor wie en wat ze zijn – inclusief hun sterke kanten en tekortkomingen - vereist inzet. Dat stelt Susan Cramm op Business Week. Iedereen stopt mensen bewust of onbewust in hokjes. Dat maakt het leven makkelijker. Maar het is ook gevaarlijk. Het werkt namelijk beperkend: u ziet niet langer de mogelijkheden die iemand heeft die buiten dat hokje vallen en wat er achter bepaald gedrag zit.

Voor een leider is het zeker de moeite waard verder te kijken dan hokjes, zowel persoonlijk als professioneel. Als u dan toch uw prioriteiten voor het nieuwe jaar op een rijtje zet, kijk dan ook eens wat u kunt verbeteren aan uw werkrelaties. Hoe haalt u het beste in anderen naar boven? Vijf tips.



1. Ga uit van het beste in anderen
Iedereen komt naar zijn of haar werk om daar zo goed mogelijk te presteren. Maar behalve werknemer en collega is iedereen zoon, dochter, zus, broer, moeder of vader. Mensen betalen belasting, zijn jeugdvoetbaltrainer, doen boodschappen voor hun zieke buurvrouw. Als iemand rechtsaf wilt als u wilt dat ze linksaf gaan, is dat niet omdat hij/zij ‘het grote geheel’ niet ziet, ‘ongemotiveerd’ is of ‘geen hart voor de zaak’ heeft, maar veel waarschijnlijker omdat die persoon andere prioriteiten en ervaringen heeft dan u. 

2. Weet waar mensen warm voor lopen

Uw drijfveren zijn niet die van een ander. Als u een goede werkrelatie op wilt bouwen, moet u zich verdiepen in de achtergrond, dromen, verwachtingen en blokkades van uw collega’s en medewerkers. 

3. Kom tegemoet aan andermans behoeften

U moet anderen helpen voor u ooit kunt verwachten dat ze u willen helpen. Doe eens iets extra’s. Geef een compliment, bied uw hulp aan, deel uw inzichten en stel mensen voor aan andere mensen. Laat zien dat u de  behoeften van uw medewerkers meeneemt in uw zakelijke beslissingen en plannen. 

4. Neem uw verantwoordelijkheid

Doet er zich een probleem voor, kijk dan in de spiegel en niet naar buiten. Vraag vaak en vroegtijdig om feedback. Hoe eerder u in kunt springen op nieuwe ontwikkelingen, hoe beter u voorkomt dat u op een gegeven moment publiekelijk door het stof moet. 

5. Ga uit van de beste bedoelingen

Beschrijf het gedrag en motieven van anderen op een zo positief mogelijke manier. Zeg bijvoorbeeld niet: ‘die it’ers negeren onze behoeftes’, maar ‘de it’ers hebben het zeker druk, dus laten we een handje helpen’. Met klagen over anderen schiet u niets op. Met een positieve benadering wel. Een negatieve instelling werkt beperkend, een positieve kijk biedt kansen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien manieren om uw team door de recessie te leiden
 Verantwoordelijk leiderschap begint bij gezond eigenbelang
 Dus u denkt dat u een goede leider bent?
 Vijf topkwaliteiten van perfecte leiders
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10