zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument zoekt geen prestige meer maar duurzaamheid

10 oktober 2002 - Consumenten hebben zoveel designer jeans, mobieltjes, computers, meubels en huishoudelijke apparatuur dat verdere aankopen zinloos lijken. Ze zijn verzadigd met luxe en prestige producten.

Nu het economisch bovendien wat slechter tekent zich een ander aankoopgedrag af: minder gericht op prestige, meer op duurzaamheid en service.



Geen dure aankopen
Consumenten denken na over wat ze echt nodig hebben en letten meer op kwaliteit. Kleine, luxe uitgaven worden nog steeds gedaan, maar consumenten stellen dure aankopen uit. Ook zijn aankopen minder bedoeld om indruk op anderen te maken dan voorheen.

Nieuwe producten
Bedrijven kunnen inspelen op het nieuwe koopgedrag door te blijven investeren in nieuwe producten, maar die moeten dan wel echt nieuw zijn en geen line extensions (varianten op oude producten). De ouder wordende baby boom-generatie is nu minder uit op prestige en zoekt eerder duurzaamheid en service, ook na aankoop. Emoties zoals merktrouw, privacy en `chocolade-ervaringen` spreken de consument aan.

Smart shoppen
De oudere consument wil bovendien zijn horizon verbreden, kennis opdoen en `smart`shoppen. Bedrijven die op een of meerdere van deze trends weten in te spelen kunnen invloed uitoefenen op de koopmotivatie van de klant.


Bron: eYe
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10