zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mensen worden aardiger door 'lieve’ woorden – ook op het werk

23 september 2009 - Actief bezig zijn met 'gevoelige' woorden als ‘gevoel, hechten, liefde, samen, vrede, vriend, empathie en affectie’maakt mensen empathischer en socialer. Dat blijkt uit een promotieonderzoek aan de Universiteit van Maastricht waarover het Nieuwsblad schrijft.

Het onderzoek is gebaseerd op een Amerikaanse studie uit 2006 waaruit bleek dat woorden als ‘betalen, euro, financieel, salaris, winst, geld en cheque’ ertoe leidde dat mensen anderen meer gingen zien als 'instrumenten' om er zelf beter van te worden en minder behulpzaam werden. 



Effect
Promovendus Tom van Laer vroeg zich af of mensen met behulp van andere woorden dan ook socialer kunnen worden. Hij gaf proefpersonen woordzoekpuzzels met 'gevoelige' woorden en liet ze vervolgens een klantenklacht afhandelen. Mensen met een 'instrumentale' focus zochten de fout bij de klant. De 'gevoelige' groep zocht de fout bij zichzelf.


Bron: Nieuwsblad
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zachte vaardigheden zijn de moeite van het aanleren waard
 Succesvol team bestaat uit optimale mix van vier types
 Vooral vrouwen hechten aan goede werksfeer
 Succesvol 'nee' zeggen in zes stappen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10