zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf soorten tirannen en hoe u ze temt

4 september 2009 - Betrapt u zichzelf erop dat u de laatste tijd wel erg vaak de ‘snooze-button’ indrukt en steeds vaker een omweg maakt om maar niet langs dat ene kantoor te moeten? Dan kan het zijn dat u voor een tiran werkt of dat er een tiran voor u werkt.

Een tirannieke baas of collega gedraagt zich eigenlijk hetzelfde als een peuter: wispelturig, humeurig en nooit tevreden. Erg vermoeiend en slecht voor de productiviteit. Grote vraag is hoe u ze herkent en hoe u er het best mee om kunt gaan. Lynn Taylor, CEO van Lynn Taylor Consulting en auteur beschrijft vijf kenmerken van kantoortirannen en hoe u ze kunt temmen.



1. Woedeuitbarstingen
Uw salesteam haalt de doelstellingen niet. Een rationele analyse en constructieve dialoog? Reken er maar niet op. De tiran barst uit in een tirade die niet onderdoet voor een tweejarige die zijn zin niet krijgt, vooral als het probleem te wijten is aan uw werk of als u toevallig in de buurt bent. Ze kunnen simpelweg niet omgaan met moeilijke situaties waarin ze machteloos staan.
Zo temt u dit gedrag:
- Bepaal wanneer u de tiran het best kunt benaderen: dus niet vlak voor de lunch, niet op maandagochtend, niet als de beurs net ingestort is.
- Als u vermoedt dat hij of zij gaat ontploffen, ga er dan zo snel mogelijk vandoor. Te laat? Blijf rustig. Als u ook gaat schreeuwen, escaleert de boel alleen maar.
- Blijf communiceren, anticipeer op problemen en oplossingen, maak een grap (dat leidt af) en blijf zelf vooral positief en oplossingsgericht. 

2. Veeleisend gedrag

U opent uw email en vraagt zich af waarom die vastgelopen is. Dan dringt het tot u door dat uw tirannieke baas uw computer heeft laten crashen met 27 mailtjes met enorme bijlages, allemaal voor negen uur ’s ochtends. Om half tien komt hij langs om te vragen waarom u nog niet gereageerd hebt. De behoefte om de controle te houden, perfectionisme en overmatige bezorgdheid over deadlines kunnen uw baas veranderen in een drilinstructeur die prima op zijn plek zou zijn in het leger.
Zo temt u dit gedrag:
- Maak duidelijk wat er verwacht kan en mag worden. Als uw baas u een nieuwe opdracht geeft, vertel er dan meteen bij hoe lang u denkt dat u erover doet.
- Laat uw manager weten wanneer de werkdruk te groot wordt en vraag hem/haar te helpen met een prioriteitenlijst.
- Heeft u een project succesvol afgerond, vertel uw baas dan hoezeer uw gezamenlijke, realistische doelen daartoe bijgedragen hebben. 

3. Continue behoefte aan bevestiging

Uw baas heeft net een grote deal gesloten met een belangrijke klant. Erg indrukwekkend. Waarom heeft hij of zij dan uw continue bevestiging nodig? Sommige tirannen komen uitgebreid met u kletsen – te uitgebreid – en vertonen tekenen van verlatingsangst als uw vakantie eraan komt. Dit soort tirannen heeft extreem veel aandacht en geruststelling nodig. Ook micromanagement komt voor onder deze soort kantoortiran. 
Zo temt u dit gedrag:
- Stimuleer uw tiran onafhankelijk te zijn en zijn/haareigen competentie te herkennen en te waarderen. Geef complimenten.
- Stel een plan op om uw baas te helpen zijn of haar grote werkdruk in goede banen te leiden.
- Help uw baas onder ogen te zien dat ook anderen – niet alleen u – hem of haar van dienst kunnen zijn. 

4. Koppigheid

Deze tiran zegt wel erg vaak ‘nee’, met name om zijn macht te tonen. Ook zegt dit type opvallend vaak dingen als ‘kan niet’, ‘vraag me dat niet nog een keer, ‘omdat ik dat niet wil’ enzovoort. Hun beslissingen zijn misschien slecht, maar dat doet er niet toe, hun wil is wet. Compromissen zijn aan de koppige tiran niet besteed, die maken ze onrustig en geven ze het gevoel dat ze aan macht en status inleveren.
Zo temt u dit gedrag:
- Gebruik positieve bewoordingen om uw baas gerust te stellen.
- Erken dat het makkelijker voor uw baas is om flexibel te zijn als daar iets tegenover staat (in hun voordeel uiteraard).
- Bied opties en compromissen die de macht van uw ander onderschrijven. 

5. Snel afgeleid

U blijft braaf uit de buurt van uw baas/collega omdat hij of zij rust nodig heeft om dat verslag af te maken. Drie uur later komt u binnen en ziet u dat hij/zij niet alleen het werk niet af heeft maar bovendien een meterslange ketting van paperclips heeft gemaakt. Dergelijke personen zijn razendsnel afgeleid en hebben moeite zich te concentreren.
Zo temt u dit gedrag:
-  Presenteer uw ideeën op een krachtige, interactieve manier om te voorkomen dat er afgedwaald wordt van het onderwerp.
- Voeg wat spanning toe aan uw presentatie. Gebruik voorwerpen, visuele hulpmiddelen en humor om te zorgen dat uw toehoorder bij de les blijft.
- Plan uw bijeenkomst (het liefst niet op het kantoor van uw tiran) zodat hij of zij beter voorbereid is en minder snel afgeleid is.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven manieren waarop de baas (goede) medewerkers wegpest
 Manager is zelf de grootste pestkop
 Heeft u het ook zo gehad met uw team?
 Elf manieren waarop werknemer en baas elkaar pesten
 
 
reacties
 
Marco  |   | 
4-09-2009
 | 
09:38 uur
mijn naam is marco goertz en ben als procesbegeleider en organisatiecoach actief betrokken bij het optimaliseren van intermenselijke processen en heb regelmatig te maken met leidinggevenden die karakter en gedragskenmerken vertonen zoals hierboven beschreven. Toch vind ik dat je enigszins voorzichtig moet zijn met de term tirannie, omdat de definitie van deze omschrijving sterk afhankelijk is van de gradatie waarin de kenmerken zich openbaren. Daarnaast is de persoonlijke beleving van de ontvanger ook bepalend of je de term tiran wel of niet toepast. In het bedrijfsleven zou ik een tiran willen omschrijven als een alleenheerser die over de ruggen van andere probeert aan de macht te blijven en geen of nauwelijks belangstelling of ruimte heeft voor de wereld van zijn medemens. Dergelijke persoonlijkheden hebben een heel andere benadering nodig die je beter aan een professional kan overlaten. De persoonlijkheden waar we het in dit stuk over hebben zijn mijn inziens mensen die moeite hebben met het reguleren van hun emoties en zich niet bewust zijn van hun gedrag of niet de juiste ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De voorbeelden die worden aangeven in dit artikel om met bepaalde gedragskenmerken om te gaan zijn verder prima, maar vergeet daarbij niet dat het technieken zijn en dat je daarbij de werkelijke kern van het probleem niet oplost. Zelf kun je mensen niet veranderen, maar als het je lukt om mensen bewuster te maken van hun functioneren, kunnen ze zichzelf aanpassen. Zorg er wel voor dat als je een dergelijk initiatief neemt dat je zelf goed in je vel zit en je heel duidelijk moet laten zien dat met goede bedoelingen komt en niet met de wijzende vinger. Probeer er ook voor te zorgen dat je de taal spreekt die mensen begrijpen en dat je in de communicatie probeert op zijn of haar niveau te komen. Voor mij zelf zijn het altijd de mooiste trajecten, omdat je de mogelijkheid krijgt om iemand iets terug te geven wat hij of zij ooit ergens is kwijtgeraakt.
naam  |   | 
15-07-2020
 | 
00:16 uur
Mijn tiran heeft door middel van onbenullig ontworpen prestatie metingen (die niets meten) contact met het ''personeel'' en het werk volledig gelimineerd. Men werkt helemaal niet meer en word hiervoor beloond. De ''knechten'' hebben goed geleerd nooit iets te vragen en overal ja op te zeggen. De paar mensen (3-4%) die nog wel werken waaronder ik zelf zijn lastig want ze vragen steeds om dingen die ze nodig hebben. Hij wil me graag ontslaan maar dat kan niet zo maar. Ik denk dat ik hem dit geweldige artikel maar eens toe ga sturen. Kan je lachen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10