zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechte samenwerking leidt tot depressie

5 juni 2009 - Een hoge werkdruk in combinatie met gebrekkig teamwerk leidt tot een hogere kans op depressie, zo blijkt uit Fins onderzoek. Door de recessie is de werkgerelateerde stress nog meer toegenomen: mensen zijn bang hun baan te verliezen en maken zich zorgen over hun economische toekomst.

Maar ook in goede tijden kan de werkomgeving negatieve psychische gevolgen hebben. "Depressie komt meer voor onder werkenden en leidt tot hoge kosten voor de werkgever in de vorm van verzuim en ziektekosten," zegt Marjo Sinokki van het Finse Institute of Occupational Health. "Het is daarom in alle tijden van belang om aandacht te besteden aan het welzijn op de werkvloer, met name aan het samenwerkingsklimaat." 



Vier soorten werkplekken
Voor het onderzoek werden 3.347 Finse werkenden tussen de 30 en 64 jaar onderzocht. Hen werd gevraagd naar hun werkplek, met name over teamspirit, interne communicatie en werkdruk. De deelnemers werd gevraagd in hoeverre hun werkplek overeen kwam met een van de volgende vier beschrijvingen: ‘bemoedigend en nieuwe ideeën worden positief ontvangen’, ‘bevooroordeeld en conservatief’, ‘leuk en ontspannen’ en ‘vol conflicten en onenigheid’. Ook werd hen gevraagd naar hun privéleven en sociale leven.
De gemeenschappelijke factor van de werkplekken die bevooroordeeld of vol conflicten genoemd werden, bleek gebrek aan samenwerking. Van de testpersonen die vonden dat de teamspirit op het werk slecht was, was de kans op depressie 60 procent hoger en de kans op het gebruik van antidepressiva 50 procent hoger. 

Waarschuwingssignalen
Hoewel het een Fins onderzoek betreft, menen de onderzoekers dat de bevindingen gelden voor werknemers overal ter wereld. Ze stellen dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan de psychosociale factoren op het werk. "Omdat mensen het grootste deel van hun dag op het werk doorbrengen, heeft de werkomgeving een grote invloed op het psychisch welzijn," stelt Jopsh Klapow, professor gezondheidszorg aan de de University of Alabama. "Mensen die zich zenuwachtig, angstig, verdrietig of prikkelbaar voelen op het werk en merken dat die gevoelens hun prestaties negatief beïnvloeden, moeten deze symptomen serieus nemen. Het zijn vaak waarschuwingssignalen voor een dieperliggende, maar behandelbare, psychische aandoening. Worden ze niet behandeld, dan kunnen ze leiden tot zeer ontwrichtende problemen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
 Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
 Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recessie maakt depressief
 Professionele lachers vaker depressief
 Slecht management bevordert depressie
 Stressvolle baan triggert depressie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Nederland hybride werkland: een derde weigert fulltime kantoorbaan
Mensen spelen grote rol in de toekomst van B2B e-commerce
Emissievrij bouwen en bezorgen binnen de stad
Vraag naar netwerkmanagers blijft heel groot
IT-leiders moeten hun teams bijscholen om meer waarde uit data te halen
'Cyberveiligheid moet in handen zijn van de overheid'
Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
Waarom het de hoogste tijd is voor bedrijven om elektronische handtekeningen te vertrouwen
Mensen zijn meer dan hun arbeidsprestatie
Het grote verschil tussen weten en kunnen
meer top 10