zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier beestachtige managementstijlen – en hoe u uzelf in toom houdt

4 mei 2009 - Om te voorkomen dat u verandert in een nachtmerrie voor uw medewerkers hoeft u volgens Richard Maun, schrijver van ‘My Boss is a B@$T@*D’, alleen maar de meest extreme managementstijlen te kennen en vervolgens precies het tegenovergestelde te doen.

De meeste managers willen gewoon goed werk leveren. Maar zodra de stress toeslaat, vergeten ze al snel alles wat ze geleerd hebben tijdens dure trainingen en survivalweekenden. Ze vervallen in primitief gedrag, gedrag dat ontwikkeld is in de vroegste jeugd. Niemand wil uitvallen tegen mensen of op kantoor rondstampen als een driftige peuter. Toch doen de meeste managers dat weleens. 



Bewustzijn
De makkelijkste manier om die bezielde, doordachte leider te blijven is u ervan bewust te zijn hoe het niet moet. U moet zichzelf als het ware op heterdaad betrappen als u zich beestachtig gedraagt, u realiseren wat u net zei of deed en vervolgens op een hele andere manier doorgaan. Maun onderscheidt vier types beesten in het managementteam: krokodillen, leeuwen, olifanten en meerkatten. Herkent u zichzelf?

1. De krokodil
Het is moeilijk om voor een krokodillenbaas te werken omdat ze u altijd een stap voor willen zijn en voor u willen denken. Ze hebben altijd wel een briljant plannetje en zijn gek op kantoorpolitiek. Speelt u graag mindgames, kunt u van het ene op het andere moment agressief worden en vindt u de aanval de beste verdediging? Dan bent u een krokodil. Vermijd intriges door uw plannen openlijk te bespreken en stimuleer anderen om met suggesties te komen en neem hun input serieus. 

2. De leeuw
Leeuwen pronken graag met hun scherpe klauwen en tanden. Hun handdruk is verpletterend, ze maken meer dan duidelijk dat zij de baas zijn en dat ze het niet hebben op concurrentie. Werkt u voor een leeuw, reken dan op een hoop ellende. Bent u zelf een leeuw-baas? Stop er dan mee iedereen te vertellen hoe geweldig u bent, stop ermee uw mensen bang te maken met uw agressieve houding en stop ermee elke foutje genadeloos af te straffen. U bent namelijk een regelrechte pestkop en dat wreekt zich vroeg of laat.
3. De olifant
Olifanten zijn vriendelijke lobbesen die zich niet snel druk maken. Maar bent u een olifantenbaas en komt u onder druk te staan, dan verandert u in een ongetemd beest. Mensen worden verpletterd als u bevelen rondbazuint en briesend op zoek gaat naar een zondebok. Laat u een spoor van vernieling achter nadat u reageerde op een crisissituatie? Dan bent u een olifant. Neem in plaats daarvan de situatie rustig in ogenschouw en vraag anderen om hun mening. Lopen de emoties te hoog op, neem dan even afstand om af te koelen.
4. De meerkat
Het tegenovergestelde van de olifant is de meerkat: de baas die ervandoor gaat bij het eerste teken van onraad en zich verstopt op zijn kantoor zodat zijn medewerkers alles zelf op mogen lossen. Meerkatten zijn nerveuze types en staan continu klaar om weg te duiken als er maar iets van verantwoordelijkheid hun kant op komt. Heeft u de neiging alle problemen te delegeren of bent u spoorloos zodra er een crisis uitbreekt? Dan bent u een meerkat. Probeer uw personeel niet aan hun lot over te laten, wees eerlijk over uw angsten en werk samen aan een oplossing. 

Nederigheid

Oefen bovendien in nederigheid. Al deze typeringen komen namelijk voort uit een gevoel van meerderwaardigheid. Geef echter liever toe dat ook u zwakke plekken heeft, uw angsten heeft en vooral dat ook u fouten maakt. Dat is het echte geheim van succes. Mensen respecteren nederigheid, want dat betekent dat u ook hen en hun fouten respecteert. Blijf menselijk en u zult een geweldige manager zijn.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managementstijl bepaalt succes doorstart
 Personeel werkt harder bij intimiderende managementstijl
 Vijf leiderschapslessen van Obama
 Managers zijn soms net apen
 
 
reacties
 
Michiel  |   | 
4-05-2009
 | 
12:51 uur
Ik hoop niet dat er iemand betaalt heeft gekregen voor dit stuk. Wat een simplistische onzin.
Ronald Vermeij  |   | 
4-05-2009
 | 
15:31 uur
Quote:'' Ze vervallen in primitief gedrag, gedrag dat ontwikkeld is in de vroegste jeugd''

Het diersoort ''mensch'' is evolutonair biologisch, genetisch en psychisch NIET ONTWORPEN om elkaar te domineren. Als in de holbewonerperiode hebben zij geleerd om - als samenwerkende individuen - op GEVOEL samen te werken om bijv. grote prooien te vangen.

Mind Control => Gevoels Verarming:
Echter sinds de opkomst van moderne hersen wetenschappen zoals pyschologie, psychiatrie, hersenspoeling (toegepast via alle media kanalen, school, opleidingen) onder leiding van jongens zoals Jung en Freud, Pruisisch gedrags model, het indiaase kastenstelsel, en enkele Nazies uit WOII, word het diersoort ''mensch'' tegenwoordig anno 2009 al op vroege leeftijd gehersenspoeld, voorzien van een ego, en zo ver mogelijk weggehouden van zijn eigen VERENIGEND GEVOEL.

Dit gebeurd door het ego steeds nieuwe inhoudsloze en gevoelsarme kluiven voor te houden zoals meer geld, macht, status, carriere, luchtkastelen en wolkendromen.

Deze mind-control begint al op school, 5 dagen in de week, opgenomen zijn in een state-controlled-consiousness inrichting. Hierbij word de eens vrije menselijke geest tot hun 18de creativiteitsloos en hersendood gemaakt worden onder het mom van ''basis en voortgezet'' onderwijs.
Daarnaast word er nog een extra belemmerend schepje bovenop gedaan, door op ''de rustdag des herens'' te (moeten) luisteren naar citaten uit den bijbel. Een meesterwerk in mass - mind - control!

Van gevoelsmensch naar logisch beest:
Dit soort hersenspoeling maakt het mogelijk om de hersendode ''menschen'' af te laten richten als beesten. De beestjes die dit kunstje het beste kunnen - opzitten, pootjes geven, ja en amen knikken) - worden al snel beloond met leidinggevenden posities in een bedrijf.

Echter op deze - gevoelsmatige onnatuurlijke - werkplekken worden ze regelmatig weer door dat OERGEVOEL overvallen. Worden zij geconfronteerd met de WERKELIJKHEID die hun jarenlange hersenspoeling - binnen 1 fikse confrontatie - totaal te niet kan doen :-)

Afhankelijk van de hoeveelheid onderdrukte gevoelens en de mate van hersenspoeling, kan deze energie vrijkomen op velerlei beestachtige vormen en wijzes.

Hoe kan het beter?
We kunnen in het haastige, gejaagde en steeds meer onnatuurlijke westen veel leren van Oosterse ,meer menswaardige beschavingen
Zij hanteren een andere vorm van leidinggeven:
- Waarbij een leider de leiding KRIJGT van zijn team, uit respect, overtuiging, erkenning.
- Waarbij een leider de ideale omstandigheden schept zodat zijn team optimaal kan UITBLOEIEN tot ongekende individuele hoogte,
Dit geheel in tegenstelling tot onnatuurlijke onderdrukking van zijn teamgenoten in het westen.

Blijf mens,lead by example and co-operation:
- Werk zelf ook actief met uw mensen mee. - Verklein de (gevoelsmatige) afstand tussen u en uw mensen.
- Bevorder de ontplooiing van de mensen in uw team en u blijft zelf ook meer mens.
Hierdoor krijgt u - bij default - de leiding, een betere amenwerking, onderlinge saamhorigheid, en een betere en vooral natuurlijker team-effort.

Management by force, fear of domination is zo old-school!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10