zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf basisregels voor web-teksten

12 september 2002 - Aan teksten op websites worden heel andere eisen gesteld dan aan gedrukte teksten. Teksten op het web blijken op een andere manier gelezen te worden dan teksten die op papier zijn verschenen.

Dat stelt tekstcorrector en onafhankelijk redacteur Boukeline Arnold. Zij beveelt daarom een vijftal basisregels aan voor teksten op internet.



1. Weet voor wie u schrijft
Richt u zo specifiek mogelijk op uw doelgroep en spreek die op een juiste manier aan. Hebt u meerdere doelgroepen, die sterk van elkaar verschillen, overweeg dan meerdere websites op te zetten.

2. Wees overzichtelijk
Lezen van een beeldscherm is lastiger dan lezen van papier. Het blijkt dan ook dat websurfers teksten meer scannen dan lezen. Hun blik glijdt over de pagina's om te zien of ze er al of niet iets aan hebben. Door uw pagina's overzichtelijk te maken, geeft u de bezoekers van uw website houvast bij het scannen. Dit doet u met behulp van koppen en subkoppen, (al dan niet genummerde) lijstjes, witregels en dergelijke.

3. Wees beknopt
Uw lezers zijn meestal ongeduldig, zeker als ze nog niet verder zijn gekomen dan uw homepage. Ze willen snel kunnen zien of ze bij u aan het juiste adres zijn. Laat ze direct weten wat u te bieden hebt. Met links kunt u koppelingen aanbrengen naar aanvullende informatie. Een tweede reden waarom u beknopt moet zijn, is dat websurfers vaak een hekel hebben aan scrollen. Hoe beknopter u bent, hoe meer u de noodzaak tot scrollen tot een minimum beperkt.

4. Wees helder en expliciet
Zoals in het tweede punt al is aangegeven, scannen de meeste websurfers de pagina's die ze hebben opgeroepen. Ze bekijken daarbij meestal de koppen, intro's en de eerste zin van iedere alinea. U moet er dus voor zorgen dat elke kop en elke alinea van uw tekst op zichzelf te begrijpen is. U weet namelijk nooit hoeveel de bezoeker van uw website gaat lezen of heeft gelezen.

5. Wees aantrekkelijk
Met behulp van verzorgd en actief taalgebruik, visuele elementen (zoals kaders en lijnen), en markeringen in kleur, kunt u ervoor zorgen dat uw webpagina's er aantrekkelijk uit komen te zien.


Bron: Boukeline Arnold, Tekstcorrector.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10