zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Met klokkenluiders loopt het meestal slecht af

10 september 2002 - Met mensen die op hun werk een misstand signaleren -klokkenluiders genaamd- loopt het meestal slecht af. Dat blijkt uit onderzoek van het FNV.

Wie op zijn werk een misstand signaleert, ondervindt daarvan grote nadelen tot in zijn persoonlijk leven toe.



Agressief
De eerste reactie van de werkgever is volgens de FNV vaak agressief: de klokkenluider wordt tot zondebok gemaakt, geschorst, of bedreigd en onder druk gezet (37 procent). Aan het eind wacht de meesten ontslag (40 procent), de ziektewet (35 procent) of schorsing (8 procent).

Marktsector
Qua misstanden is er een verschil tussen bedrijven en de overheid. In de marktsector gaat het vaker om geldkwesties en overtreding van regels en wetten, in de publieke sector om achterhouden van informatie voor politici of het publiek. De consequentie voor de klokkenluider is in beide sectoren echter het zelfde: wie een misstand meldt, wordt zelf de dupe, aldus de FNV. Klokkenluiders genieten op dit moment geen wettelijke bescherming.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10