zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De tien do's en don'ts van goed klachtenmanagement

8 september 2002 - Elk bedrijf krijgt klachten. Alleen hoort u dat niet altijd omdat klagende klanten vaak in de organisatie weggemoffeld worden. Gevolgen: weglopende klanten en omzetverlies plus een gemiste gouden kans op verbetering van de toekomstige prestaties.

Elke klantgerichte organisatie streeft naar klantencontinuïteit en dus naar tevreden klanten.



De voordelen van tevreden klanten
Tevreden klanten bieden u en de onderneming of instelling waar u werkt, vijf concrete voordelen:

1. Tevreden klanten zijn aardiger
2. Tevreden klanten zijn gemakkelijker en kosten minder tijd en geld.
3. Tevreden klanten komen terug.
4. Tevreden klanten zijn "goodwill-ambasadeurs".
5. Tevreden klanten doen steeds meer zaken met uw organisatie.

Klachtenmanagement
In elke organisatie gaat wel wat fout. Als een klant daarvan de dupe dreigt te worden, moeten goede procedures de fout weer rechtzetten. En dat gaat lang niet altijd goed. Sterker, 30 procent van de klagers is ontevreden over de wijze waarop hun klachten worden behandeld.

Goed klachtenmanagement. Hoe om te gaan en te leren van klachten? Wat moet u doen en wat moet u laten? 10 do's en don'ts. En omdat we klachten graag positief benaderen, maken we daar 10 do's van.

1. Klachten zijn kansen
Laat iedereen binnen de organisatie beseffen, welke waarde klachten hebben. Zorg voor een beter-willen-worden-cultuur. Klachten zijn kansen.

2. Streef naar goede bereikbaarheid
Als men een klacht heeft en men die om te beginnen al niet gemakkelijk kwijt kan, begint de communicatie met extra wrevel. Het aantal klachten is niet belangrijk, het aantal klachten dat juist behandeld wordt, des te meer.

3. Handel klachten snel af
Lange trajecten, doorverbindingen, terugbellen, wachten… het veroorzaakt allemaal extra irritatie. Totdat een klacht tot tevredenheid van de klant is opgelost, is de klant ontevreden en deelt die ontevredenheid met anderen.

4. Zorg voor duidelijke bevoegdheden
Zorg dat iedereen binnen de organisatie die contacten met klanten heeft, weet welke bevoegdheden hij of zij heeft bij de afhandeling van klachten. En dat men weet waar men moet zijn als men het probleem niet zelf kan oplossen.

5. Probeer een ontvangen klacht mondeling op te lossen
Met een luisterend oor en een afgestemde oplossing worden klachten vaker snel en bevredigend opgelost, dan met schriftelijke communicatie. Communiceer inlevend, positief en persoonlijk. Begrip tonen is niet hetzelfde als toezeggingen doen. Luisteren is vaak al de helft van de oplossing.

6. Doe alleen toezeggingen, die 100 procent zeker waargemaakt kunnen worden
En zorg ervoor dat alle toezeggingen binnen de afgesproken tijd worden nagekomen. Voorkom dat een ontevreden klant een boze klant wordt. Of dat een boze klant een ziedende klant wordt.

7. Leer van de klachten
Daarvoor is het nodig een goed beeld te krijgen van de klachten. En daarvoor is het in de regel nodig om klachten te registreren. Het liefst gerubriceerd.

8. Geef interne klachten evenveel aandacht als externe
De kenmerken zijn gelijk, de oplossingen ook.

9. Train iedereen die contacten met klanten heeft in klachtbehandeling
De procedures moeten gevolgd worden, de communicatie luistert nauw. Training vergroot inzichten, motivatie en de persoonlijke vaardigheden. Daarbij geeft goede training medewerkers houvast en zelfvertrouwen.

10. Laat iedere medewerker het weten
U bent blij met juist behandelde klachten. Uw organisatie wil ervan leren. Maak klachtbehandeling een terugkerend onderwerp op besprekingen. Zo bewerkstelligt u een mentaliteitsverandering. Want klachten zijn niet vervelend en negatief. Klachten zijn kansen.

Seminar
De Stichting Kwalitatieve Klachtenbehandeling de seminar De praktijk van Kwalitatieve Klachtafhandeling met interessante sprekers en origineel opgezette 'tafeldiscussies'. Meer over de seminar vindt u op www.klacht.nl. Als lezer van Managersonline.nl krijgt u een korting van 90 Euro op de deelnameprijs. Geef dit onderaan het aanmeldingsformulier aan bij 'Opdrachtgever'.


Bron: Polak, www.klacht.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10