zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteren tijdens recessie goed voor marktaandeel

3 september 2001 - Bij veel bezuinigingsoperaties worden de pijlen al snel gericht op de advertentiebudgetten. Dat is niet slim, oordeelt Fred van Raaij, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Brabant (KUB).

Volgens hem is anticyclisch adverteren juist effectief om marktaandeel te winnen of te behouden.



Dat betoogt de hoogleraar economische psychologie het Financieele Dagblad. Juist bedrijven die tijdens een recessie doorgaan met adverteren wekken vertrouwen bij de consument. Zij vergroten hun naamsbekendheid, en kunnen daar dan na de dip van profiteren. Bij veel bedrijven is anticyclisch budgetteren geen usance, eerder wordt adverteren gezien als kostenpost waarin eenvoudig te snijden valt, juist omdat het vaak om kort lopende contracten gaat.

De vraag is alleen anticyclisch adverteren is vol te houden. Het geld moet immers ergens vandaan komen. Volgens Van Raaij hoeft het, gekeken naar recessies in de afgelopen decennia, niet langer te duren dan drie jaar. Het geld moet komen uit bezuinigingen, zoals bijvoorbeeld het doorzetten van een oude campagne in plaats van te investeren in een nieuwe. Productinnovatie moet wel doorgaan, want marktaandeel over drie jaar vasthouden met bestaande producten wordt lastig. Maar die innovaties moeten natuurlijk wél gecommuniceerd worden. Themacampagnes zijn verstandiger dan te grote nadruk op prijs; dat zou het imago alleen maar schaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 ‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
 Onderzoek onthult bloeiende ransomware-marktplaats op het dark web
 Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarste arbeidsmarkt
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Tips voor een veilige werkplek, ook tijdens de vakantieperiode
Wekelijkse aantal cyberaanvallen wereldwijd gestegen met 32 procent
De grootste frustraties en uitdagingen voor IT-systeembeheerders
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Phishing e-mails van HR- en IT-afdelingen zijn het meest effectief
Veel onwetendheid over omscholingsmogelijkheden naar techniek
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
meer top 10