zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteren tijdens recessie goed voor marktaandeel

3 september 2001 - Bij veel bezuinigingsoperaties worden de pijlen al snel gericht op de advertentiebudgetten. Dat is niet slim, oordeelt Fred van Raaij, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Brabant (KUB).

Volgens hem is anticyclisch adverteren juist effectief om marktaandeel te winnen of te behouden.



Dat betoogt de hoogleraar economische psychologie het Financieele Dagblad. Juist bedrijven die tijdens een recessie doorgaan met adverteren wekken vertrouwen bij de consument. Zij vergroten hun naamsbekendheid, en kunnen daar dan na de dip van profiteren. Bij veel bedrijven is anticyclisch budgetteren geen usance, eerder wordt adverteren gezien als kostenpost waarin eenvoudig te snijden valt, juist omdat het vaak om kort lopende contracten gaat.

De vraag is alleen anticyclisch adverteren is vol te houden. Het geld moet immers ergens vandaan komen. Volgens Van Raaij hoeft het, gekeken naar recessies in de afgelopen decennia, niet langer te duren dan drie jaar. Het geld moet komen uit bezuinigingen, zoals bijvoorbeeld het doorzetten van een oude campagne in plaats van te investeren in een nieuwe. Productinnovatie moet wel doorgaan, want marktaandeel over drie jaar vasthouden met bestaande producten wordt lastig. Maar die innovaties moeten natuurlijk wél gecommuniceerd worden. Themacampagnes zijn verstandiger dan te grote nadruk op prijs; dat zou het imago alleen maar schaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
 Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
 Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Nederlandse werkgevers staan sporten onder werktijd niet toe
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Trends voor de datacenterbranche
Zes tips voor meer werkgeluk en vitaliteit in 2023
Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
Met geknepen billen achter het stuur: storm, regen en gladheid zorgen voor de meeste zenuwen
Zakelijk gebruik NFT’s onbekend terrein voor financieel verantwoordelijken
meer top 10