zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteren tijdens recessie goed voor marktaandeel

3 september 2001 - Bij veel bezuinigingsoperaties worden de pijlen al snel gericht op de advertentiebudgetten. Dat is niet slim, oordeelt Fred van Raaij, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Brabant (KUB).

Volgens hem is anticyclisch adverteren juist effectief om marktaandeel te winnen of te behouden.



Dat betoogt de hoogleraar economische psychologie het Financieele Dagblad. Juist bedrijven die tijdens een recessie doorgaan met adverteren wekken vertrouwen bij de consument. Zij vergroten hun naamsbekendheid, en kunnen daar dan na de dip van profiteren. Bij veel bedrijven is anticyclisch budgetteren geen usance, eerder wordt adverteren gezien als kostenpost waarin eenvoudig te snijden valt, juist omdat het vaak om kort lopende contracten gaat.

De vraag is alleen anticyclisch adverteren is vol te houden. Het geld moet immers ergens vandaan komen. Volgens Van Raaij hoeft het, gekeken naar recessies in de afgelopen decennia, niet langer te duren dan drie jaar. Het geld moet komen uit bezuinigingen, zoals bijvoorbeeld het doorzetten van een oude campagne in plaats van te investeren in een nieuwe. Productinnovatie moet wel doorgaan, want marktaandeel over drie jaar vasthouden met bestaande producten wordt lastig. Maar die innovaties moeten natuurlijk wél gecommuniceerd worden. Themacampagnes zijn verstandiger dan te grote nadruk op prijs; dat zou het imago alleen maar schaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10