zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteren tijdens recessie goed voor marktaandeel

3 september 2001 - Bij veel bezuinigingsoperaties worden de pijlen al snel gericht op de advertentiebudgetten. Dat is niet slim, oordeelt Fred van Raaij, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Brabant (KUB).

Volgens hem is anticyclisch adverteren juist effectief om marktaandeel te winnen of te behouden.



Dat betoogt de hoogleraar economische psychologie het Financieele Dagblad. Juist bedrijven die tijdens een recessie doorgaan met adverteren wekken vertrouwen bij de consument. Zij vergroten hun naamsbekendheid, en kunnen daar dan na de dip van profiteren. Bij veel bedrijven is anticyclisch budgetteren geen usance, eerder wordt adverteren gezien als kostenpost waarin eenvoudig te snijden valt, juist omdat het vaak om kort lopende contracten gaat.

De vraag is alleen anticyclisch adverteren is vol te houden. Het geld moet immers ergens vandaan komen. Volgens Van Raaij hoeft het, gekeken naar recessies in de afgelopen decennia, niet langer te duren dan drie jaar. Het geld moet komen uit bezuinigingen, zoals bijvoorbeeld het doorzetten van een oude campagne in plaats van te investeren in een nieuwe. Productinnovatie moet wel doorgaan, want marktaandeel over drie jaar vasthouden met bestaande producten wordt lastig. Maar die innovaties moeten natuurlijk wél gecommuniceerd worden. Themacampagnes zijn verstandiger dan te grote nadruk op prijs; dat zou het imago alleen maar schaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Werkgevers zetten onvoldoende in op behoud van personeel
 Studenten zoeken banen met goede financiële toekomst in onzekere economische omstandigheden
 Meeste cyberaanvallen gericht op back-ups om betaling van losgeld af te dwingen
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Innovaties in de houthandel: welke nieuwe technologieën en trends zijn er in de houtindustrie en wat betekenen ze voor bedrijven?
Zakelijk financial leasen om verschillende redenen interessant
Softwareontwikkeling goedkoper en in hogere versnelling met ontwikkeling door ’leken’
reacties
De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT (1) 
Kleine consultancybedrijven niet opgewassen tegen digitale slagkracht grote spelers  (1) 
Nederlander shopt evenveel of meer online in 2023 (1) 
Gestreste Nederlander flink aan de koffie (4) 
25 procent jongeren werkt buiten kantoortijd om niet gestoord te worden  (1) 
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
top10
Waarom R&D een formule kan zijn voor blijvend zakelijk succes
Duidelijke doelen, collega’s en ondersteuning van management belangrijkst voor werknemerservaring
Vier manieren - en twee pizza's - om innovatie in de bedrijfscultuur te bouwen
30 procent HR-professionals verdenkt thuiswerkende medewerkers van liegen sinds hogere kosten kinderopvang
Beslisser wil weer 100 procent naar kantoor, werknemer wil hybride werken
Vier op de tien Gen Z’s kampen met burn-outklachten door hoge werkdruk
Leren en ontwikkelen in de zorg gaat flink op de schop
Drie op tien organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren
Krapte steeds hoger op agenda bij corporates en bureaus
Psychische klachten bom onder arbeidsmarkt
meer top 10