zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Effectief recept om complexe problemen aan te pakken

28 augustus 2002 - Bij complexe organisatieproblemen (zoals een slecht functionerende medewerker of afdeling) blijkt het vaak lastig te zijn om de preciese oorzaken te vinden. Dat hoeft ook niet, stellen Coert Visser en Louis Cauffman; het gaat immers niet om de oorzaak, maar om de oplossing.

Complexe vraagstukken kunnen volgens de auteurs dan ook het beste oplossingsgericht worden benaderd. Dat klinkt logisch, maar gebeurt zelden.



Negatieve effecten van de probleembenadering
Als een complex probleem (bijvoorbeeld een slecht functionerende afdeling) probleemgericht wordt aangepakt treden doorgaans drie effecten op:

1. Er komen meer en meer oorzaken naar boven
2. Er ontstaan negatieve gevoelens onder de betrokkenen
3. De doelgerichtheid verdwijnt

De oplossingsgerichte benadering
De oplossingsgerichte benadering kijkt vooruit:

1. Het expliciet maken van doelen
2. Het vinden van oplossingen
3. Het maken van kleine stapjes vooruit

Focussen op positieve uitzonderingen
Oplossingsgerichtheid betekent niet dat problemen ontkend worden. Maar feit is ook dat problemen niet voortdurend optreden: het gaat soms ook goed. Die uitzonderingen zijn volgens Visser en Cauffman te beschouwen als toegangspoorten tot oplossingen.

Als voorbeeld van het focussen op uitzonderingen noemen de auteurs een manager die door stress niet meer goed functioneert. In het vinden van een oplossing wordt hem niet gevraagd wat hij allemaal niet meer kan, maar wat hij juist nog wel voor elkaar krijgt.

Artikel
Meer voorbeelden en een uitgebreide uitleg van oplossingsgericht management vindt u in het artikel Complexe problemen oplossingsgericht te lijf op M@n@gement.

Simpel werkt het best
Cauffman is de auteur van het boek Oplossingsgericht management: simpel werkt het best. Het boek is hier verkrijgbaar. Het is uit voorraad leverbaar. Betaling vindt achteraf plaats per acceptgiro.


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10