zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes do’s om goede zaken te doen tijdens een recessie

4 februari 2009 - Hoewel er geen script bestaat hoe u in zou moeten spelen op de huidige recessie, gelden er wel een aantal do`s  voor het leiden van een onderneming in slechte tijden. Dat schrijft MD Weekly.

1. Zie de realiteit onder ogen en ga er van uit dat die erger is dan het worst case scenario


Dat betekent dat ondernemers hun prioriteiten moeten `resetten`. 

2. Blijf investeren in de core business

Alleen dan komt u sterker dan de concurrentie uit de crisis tevoorschijn. 

3. Kom met nieuwe oplossingen voor klanten

Zij kampen immers met nieuwe problemen. 

4. Ga niet halsoverkop uw prijzen verlagen

Focus op kapitaal, cash flows en basaal financieel management. 

5. Kijk kritisch naar menselijk kapitaal

Dat geldt eveneens voor de beloningsstructuur. 

6. Bedenk u tweemaal voor u gaat offshoren
Ga net zo slim om met fusies en overnames.


Bron: Fortune, MD Weekly
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Coach uw team de recessie door
 Vijf crisistips voor uw merkstrategie
 CFO ziet grote kansen in crisis
 Twaalf tips om kosten te besparen
 Vijf wetten van recessiemarketing
 
 
reacties
 
Errol van Engelen  |   | 
4-02-2009
 | 
13:23 uur
Dat laatste punt (bedenk u tweemaal voor u gaat offshoren) begrijp ik niet. Ik heb ook de bron doorgenomen op Fortune. Daarin wordt gesteld dat de kostprijzen in de US verder zullen dalen terwijl die in de offshore landen zullen blijven stijgen.

Daling kostprijzen in US ben ik mee eens, die trend zal tijdens de recessie doorgaan. Of de prijzen in offshore landen zullen blijven stijgen is nog maar de vraag. Ook die landen voelen de recessie en kunnen, ter behoud van eigen welvaart, de prijzen op een laag pitje houden.

Zoals ik het zelf ervaar in IT Outsourcing zijn de salesprijzen voor ontwikkelaars ongeveer € 15 tot € 20 per uur, dus nog ver van het niveau wat wij hanteren.

Hetzelfde geldt voor manufacturing, stel dat we een deel van de productie willen terughalen uit China. Je wil niet weten wat dat voor problemen gaat geven. Moeten we alle industrie arbeiders die in de WAO of VUT zitten weer verplichten om in de fabrieken te gaan werken?
Ad de Beer  |   | 
4-02-2009
 | 
16:56 uur
Ik vind regel 1 wel erg pessimistisch, daar staat praktisch: raak in paniek.

Always expect the unexpected, lijkt me beter.
Aan negativisme hebben we niks, dat verlamt alleen maar.

Punt 5 is een goed punt.Houdt daarbij wel in de gaten dat beloning meer is dan salaris. Bezuinigen op beloning is verliezen in productiviteit. Ook deze regel is een overweging waard.

Tot slot, als regel komt er na een recessie hoog conjunctuur, daar kun je je maar beter op voorbereiden. Want anders is de ramp dan niet te overzien. Met name op personeel gebied staan er grote problemen aan te komen.
Bent u daarop voorbereid?
Om dat te weten hebben we een aardige analysetool op onze site.
Hans Dekker  |   | 
5-02-2009
 | 
00:15 uur
Met regel 1 heb ik nogal wat moeite. Jezelf constant voor ogen houden dat alles nog veel slechter kan is contraproductief.

De kans dat je gelijk krijgt is groot, maar niet noodzakelijker wijze omdat het met de economie slechter gaat. Een ''self-fulfilling prophecy''. Als je komende ellende van je af probeert te houden verspeel je energie die je ook positief kunt aanwenden.

Het lijkt een slimme zet om voorbereidingen voor een rampenscenario te treffen. Maar heeft het ooit iemand echt geholpen. Ongerustheid, voorbereiden op ellende geeft een vals gevoel van veiligheid (en beklemming).

Rationeel de enige juiste manier is de ene been voor de ander blijven zetten. Natuurlijk aanpassen aan de omgeving, maar dan al doende.

Stuur de richting uit die je wilt gaan, als je je op de vangrail concentreert is de kans groot die te raken
Bodo Trietsch  |   | 
6-02-2009
 | 
14:13 uur
Feitelijk is scenarioplanning nodig, een methode die wel gebruikt wordt bij portefeuillebeheer. Misschien zou je daar als het om beleggingsportefeuilles gaat niet veel van willen leren, maar de huidige ellende is juist mede veroorzaakt doordat men geen secenarioplanning gedaan heeft en alleen maar met een welgevallig zonnig scenario heeft willen werken.

Punt is dat deze methode jezelf en je medewerkers scherpt om dingen in samenhang en consequent onder ogen te zien. Het opstellen en uitwerken van die scenario's is op zichzelf al de moeite waard, het is een intensief zakelijk creatief teamproces. Het helpt om voor te bereiden op veranderingen van buiten of zelf veranderingen te entameren. Daarmee voorkom je dat alleen wat modieuze ad hoc maatregelen worden genomen of dat het kind met het badwater wordt weggooid.

Bij scenarioplanning hoort op dit moment zeker ook een worst case, het slechtste reele scenario. Dat is geen paniekzaaierij zoals Ad de Beer stelt.

Neem maar contact op als U er meer over wilt weten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10