zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers

26 augustus 2002 - Er bestaan grote verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers. Zonder te willen generaliseren, somt De Zaak een viertal onderscheidende eigenschappen op van vrouwelijke ondernemers.

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar statistisch gezien gaat het om de volgende verschillen:



1. Vrouwen starten met bescheiden doelstellingen
Vrouwen hebben geen huizenhoge verwachtingen bij het starten van een eigen bedrijf. Mannen daarentegen beginnen voor zichzelf omdat ze ontevreden zijn met hun baan in loondienst en omdat ze verwachten als eigen baas meer kunnen verdienen. Zestig procent noemt als belangrijkste motivatie de mogelijkheid om de eigen professionele ontwikkeling te combineren met de zorg voor kinderen.

2. Vrouwen houden hun bedrijf klein
In tegenstelling tot hun mannelijke collega's houden de meeste vrouwen hun bedrijf bewust klein. Ze vermijden daarmee lastige financiële, arbeidsrechterlijke en managementtechnische vraagstukken.

3. Vrouwen delen macht en informatie
Vrouwen denken niet dat ze zelf alles beter kunnen en kunnen alleen al daarom gemakkelijker delegeren. De autoritaire benadering ligt vrouwelijke ondernemers vaak minder dan hun mannelijke collega's, waardoor ze meer draagvlak weten te creëren voor hun zakelijke beslissingen. Ze doen vaker dan mannen een beroep op de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van medewerkers en andere mensen in hun omgeving.

4. Vrouwen netwerken
Maar liefst 82 procent van de vrouwelijke ondernemers is aangesloten bij een of meerdere netwerk(en). Mannen zijn veel minder te porren voor ontmoetingen met hun vakbroeders, terwijl daar allerlei relaties kunnen worden aangeknoopt.


Bron: De Zaak
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10