zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf kenmerken van betrouwbare organisaties

21 augustus 2002 - Het vertrouwen in het internationale bedrijfsleven heeft een flinke deuk opgelopen na diverse faillisementen, fraude- en zelfverrijkingsaffaires. Hoe herken je organisaties die nog wel betrouwbaar zijn?

Volgens de toonaangevende managementdenker Karl Weick kan er veel worden geleerd van zogenaamde high-reliability organizations - bakens van relatieve zekerheid, zoals luchtvaartmaatschappijen en kerncentrales.



Betrouwbare organisaties
Volgens hem hebben zulke bedrijven twee zaken gemeen: zij worden constant geconfronteerd met onverwachte dingen en zij opereren met een opmerkelijke consistentie en effectiviteit. Hun geheim is dat zij steeds gefocust zijn op 'het onverwachte' en zich snel kunnen aanpassen aan onverwachte dingen.

Vijf eigenschappen
Volgens Weick hebben zeer betrouwbare organisaties onder meer de volgende eigenschappen:

1. Ze dutten niet in maar blijven alert op succes en falen
2. Ze luisteren naar de mensen in de frontlinie
3. Besluitvorming wordt zo laag mogelijk in de organisatie gelegd
4. Ze weten om te gaan met complexiteit
5. Ze anticiperen – óók op hun beperkingen


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10