zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om effectief te delegeren

21 augustus 2002 - Het delegeren van taken lijkt zo gemakkelijk, maar blijkt in de pratkijk lastig te zijn. Degene die taken gedelegeerd krijgt is immers minder ervaren en doet de zaken op een andere wijze dan u zelf.

Het alsnog zelf doen of u er tot in detail mee bemoeien zijn bekende valkuilen van managers als ze taken overdragen. Tien tips om effectiever te delegeren.



1. Maak een lijst met delegeerbare taken
Plaats bij elke taak de meest geschikte persoon om de klus te klaren. Dat kan niet steeds dezelfde zijn natuurlijk.

2. Geef aan welke verwachtingen u hebt
Geef aan wat u verwacht in termen van welk resultaat, waarom, hoe met wie en wanneer. Bespreek ook op welke manieren tussentijdse resultaten gecontroleerd zullen worden. Benadruk dat de verantwoordelijkheid niet meer bij u, maar bij de ander ligt.

3. Begin met kleine taken
Als iemand voor het eerst een taak gedelegeerd krijgt, begin dan met iets kleins. Voor degene die een taak krijgt te doen is het een hele verandering om er nu helemaal alleen voor verantwoordelijk te zijn. Coach bij dat veranderproces.

4. Delegeer verantwoordelijkheden én bevoegdheden
Een verantwoordelijkheid overdragen zonder (beslissings)bevoegdheden is geen delegeren. Als anderen bij u komen om over de gedelegeerde taak te praten, verwijs ze dan direct door en bemoei u er niet meer mee.

5. Maak een briefing
Zorg dat u de details die nodig zijn om de taak goed uit te kunnen voeren uitvoerig besproken worden en leg dat vast.

6. Trek u terug
Zodra u de taak heeft gedelegeerd, laat u de persoon even zijn gang gaan. Wees wel bereikbaar voor vragen, maar hoed u deze te beantwoorden als hij het zelf ook kan achterhalen.

7. Bouw evaluatiemomenten in
Geef vantevoren aan op welke momenten gerapporteerd en geëvalueerd moet worden en stuur een remindertje als een deadline nadert.

8. Houd u aan de evaluatiemomenten
Neem de evaluatiemomenten serieus. Vergeet ze niet en zeg ze niet af. Doet u dat wel dan geeft u in feite aan dat het om een onbeduidende taak gaat, die u over de schutting heeft gegooid.

9. Verwacht resultaten, maar geen perfectie
U mag de ander houden aan de afgesproken resultaten, maar verwacht niet dat het net zo snel, goed en op dezelfde manier gebeurt als u zelf gewend was.

10. Laat uw waardering blijken
Een cliché, maar vaak vergeten: complimenteer de ander als de gedelegeerde opdracht is geslaagd en beloon hem gepast.

Delegeren is te leren
Delegeren is te leren. Kijk hier voor praktische boeken over dit onderwerp.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
 Vraag naar e-health experts stijgt explosief
 De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man (1) 
Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?  (1) 
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen (1) 
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht (1) 
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken (1) 
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling (1) 
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
top10
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
Nederlander heeft liever geen expat als collega
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10